Menü

Mindenkinek 0-99 éves korig

A jóga nem ismer korhatárokat

Home » Gasztro és Sport » Sport » Mindenkinek 0-99 éves korig - 05.2019

Kiegyensúlyozott lélek, egészséges test és kiváló közérzet: a jóga ideális kísérőnk minden élethelyzetben, hiszen kicsiknek és nagyoknak egyaránt segít megtalálni a belső egyensúlyukat.

Vannak, akik a stresszt kívánják oldani vele, és általa szeretnének megszabadulni a nyomasztó gondolatoktól, mások pedig az izmaikat akarják lazítani, és elsődleges céljuk testük erősítése. Sokak számára a jóga spirituális utazás a saját lelkükhöz. Amilyen sokfélék a jógát gyakorlók motivációi, olyannyira különböző körökből kerülnek ki az indiai tanítás követői is. Egészen a kisgyerektől a dédimamáig minden egyes korosztály sokat profitálhat belőle. Különösen azokban az időkben, amikor az életünk szinte szó szerint a feje tetejére áll.

Jóga dinnyepocakkal

A legtöbb nő életében a legnagyobb változást a terhesség hozza magával. A legtöbben csodálatos, ám néha megerőltető és felkavaró időszaknak tartják azt. A jógától javulhat a kismamák közérzete, erőt tudnak meríteni belőle, és nyugalomra lelhetnek általa. „Nemcsak gyakorlott jógázók, hanem olyan várandós hölgyek is ellátogatnak hozzánk, akik előtte sohasem jógáztak – meséli a diplomás jógatanárnő és tréner, Sara Katu a klagenfurti Superkids Egyesülettől. – Ezek a gyakorlatok fejlesztik a testtudatot, segítenek felvenni a kapcsolatot a kisbabájukkal és a mozgásaikat intenzívebben érzékelni.” Ezzel egyidejűleg edzik a medencefeneket is, valamint bizonyos gyakorlatokkal megelőzhetők olyan tipikus terhességi panaszok is, mint az izomcsomók kialakulása, a visszér, a hátfájdalom és az isiász. A kismamák a jóga által hajlékonyabbá válnak, valamint az órákon légzőgyakorlatokat is tanulnak, melyek a szülésre készítik fel őket. A 14. terhességi hét után kezdhetik el az edzést kímélő gyakorlatsorokkal, és folytathatják addig, amíg jólesik a mozgás.

Ászanák babával

Mother and daughter in yoga studio, daughter balancing on mothers legs

 

A kiscsillag világra jövetele nem kell hogy véget vessen a jógagyakorlásnak. Épp ellenkezőleg: a baba-mama jógaórákon játékos módon a babát is bevonják a mozgásba. 6–12 héttel a szülés után újra el lehet kezdeni jógázni, attól függően, hogy mikor érzi magát késznek rá az édesanya. Aki sok szempontból profitál belőle. A jógagyakorlatok támogatják a felépülést, edzik a medencefeneket, és erősítenek minden olyan testrészt, melyek a szoptatás, a hordozás és a hajolgatás során különös igénybevételnek vannak kitéve. Természetesen az édesapákat is szívesen látják ezeken a kurzusokon. De maga a kisbaba sem fogja magát elhanyagolva érezni. Például a fa póz kivitelezhető úgy is, hogy miközben az anya az egyik lábán egyensúlyoz, a kisbabáját a magasba emeli, mely által nő a nehézségi szint is. „Repülőgép pozícióban” az anyuka a kisbabáját a felhúzott lábain hintáztatja. A gyakorlatok között természetesen mindig van lehetőség egy kis játékra, szoptatásra vagy éppen a pici dédelgetésére.

Móka a gyerek jógik számára

Young girl in yoga studio, in yoga position

 

Kobra, macska vagy kutya – sok jógagyakorlatot a természet ihletett. A gyerekjógaórákon, melyek körülbelül négyéves kortól látogathatók, a gyerekek a jógarendszer ászanáit játékos formában sajátítják el. „Egy ilyen órán több pihenőszünetet is beiktatnak, amikor szaladgálós játékokat játszanak, valamint jógakártyák és hangtálak is előkerülnek ilyenkor – meséli Sara Katu. – Ezt nagyon élvezik a gyerekek, ilyenkor fejlődnek a motoros képességeik, és erősödik bennük a csapatérzés is.” Iskolás korban már valamivel „érettebb” jógagyakorlatokat is végezhetünk velük, azonban ekkor sem a sportteljesítményen van a hangsúly. „A cél az, hogy a gyerekek örömüket leljék a mozgásban – mondja az edző. – Nincs szó versenyekről vagy előadásokról. A jóga egyszerűen csak élvezetet nyújt anélkül, hogy bárki bármiféle teljesítményt várna el tőlünk.” Mindenesetre a fiatal jógik sok pozitív dolgot kaphatnak ettől a mozgásformától. Jobb tartást, nagyobb hajlékonyságot, állóképességet és erőt. Az idegrendszerük is erősödik általa, valamint megtanulnak tudatosan koncentrálni és ellazulni.

Jóga a fiataloknak

Míg a gyermek- és a felnőttjóga fogalma már jó ideje létezik, addig a két korcsoport közöttiek mostanáig meglehetősen kevés jógacsoporthoz tudtak csatlakozni. Pedig a jóga alkalmas arra, hogy a rendkívül stresszes tinédzserhétköznapoknak ellensúlyt teremtsen. Legyen szó iskolai teljesítmény miatti nyomásról, első szerelemről vagy hormonális káoszról – a pubertáskor változásai még a nyugodt természettel megáldottakat is ki tudják billenteni a lelki egyensúlyukból. – A jóga hatékony módszer a stressz leküzdésére, valamint átsegíthet nehéz időszakokon is lelki nyugalmunk, magabiztosságunk, egészséges testtudatunk, önértékelésünk erősítésével.” Így egyrészről növeli az izomerőt és edzi állóképességünket, másrészről pedig szellemi síkon is bátrabbá és erősebbé tesz.

TIPPEK A KARCSÚ ALAK MEGTARTÁSÁHOZ

Napüdvözlet a karriernek

 

Mother and daughter in yoga studio, standing together in yoga position

 

Mivel a jóga növeli a munkavállalók elégedettségét, erősíti a csapatszellemet és a kreativitást, sőt még a betegszabadságon töltött napok számát is csökkenti, manapság már sok munkahelyen nyílik lehetőség arra, hogy a dolgozók a szüneteikben edzhessenek. Kiváló módja a számítógép előtti hosszas ülés okozta hát- és vállfájás megelőzésének, a vérkeringés vagy a közérzet javításának. Mindenképpen hasznos edzésre fordítani a pihenőidőt, mivel ezt követően éberebben, motiváltabban és produktívabban ülhetünk vissza az íróasztalunkhoz. De már csak azért is érdemes élni a lehetőséggel, mert sokkal kellemesebb a mozgást ilyen módon a mindennapok részévé tenni, mint reggel a fitneszterembe rohanni, vagy esténként még a futóköröket róni.

Ezüstjóga és hormonális harmónia

Mother and daughter in yoga studio, in yoga positions

 

Nemcsak a gyermekek és a stresszel küzdő felnőttek, hanem idősebbek számára is remek mozgásforma a jóga, mert ennek segítségével lendületesek és mozgékonyak tudnak maradni. A testet a lélekkel összekapcsoló légzőgyakorlatok, az úgynevezett pránájámák fontos szerepet játszanak ebben. Ezen gyakorlatokkal a jógázók megtanulják a testükben lévő energiákat összegyűjteni és irányítani, valamint a belső nyugalmukat és egyensúlyukat elmélyíteni. Ezenkívül létezik az úgynevezett Dinah Rodrigues-féle hormonjóga, mely segítségével a változókorban lévő hölgyek hatékonyan szállhatnak szembe olyan kellemetlen panaszokkal, mint a hőhullámok, alvászavarok, szorongás vagy a migrén, valamint olyan betegségek kialakulását is megelőzhetik vele, mint például a csontritkulás. A lefelé néző kutya egyik változata például aktiválja a petefészkeket azáltal, hogy az energiát célzottan hozzájuk irányítja.

Lazítás, erősítés és állóképesség-fejlesztés: a jóga egy rendkívül sokoldalú sportág.

MIÉRT FONTOS A NYÚJTÁS?

Idén is dm Gyermeknap a Magyar Vasúttörténi Parkban!
További információkért látogass el honlapunkra!
www.dm.hu//gyermeknap/

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk