Active Beauty
Izzadás az erős immunrendszerért

Hidd el, megéri kibírni!

Izzadás az erős immunrendszerért

Legyen szó klasszikus szaunaházról, elektromos szaunakályháról, gőzfürdőről vagy infravöröskabinról: sok – részben ősrégi – metódus által izzadhatjuk magunkat egészségesre és edzhetjük az immunrendszerünket. A szaunázás pozitív hatásai mind a felnőtteknél, mind a gyermekeknél tudományosan bizonyítottak, mondja Regina Webersberger, a Bad Mühllacken Kúraközpont hagyományos európai gyógymódokat alkalmazó orvosa. Ugyanis a felhevült testben felgyorsul a bőr és a nyálkahártyák vérkeringése. Ezáltal ellenállóbbá válik az orrgaratüreg, aminek következtében ezen a „kapun” nehezebben jutnak át a kórokozók. Ezenkívül a rendszeres szaunázásnak köszönhetően csökken a légúti áramlási ellenállás a hörgőkben, ami a tüdőfunkciót is javítja.

Ezenkívül a test maghőmérséklete a forró környezetben akár egy fokot is emelkedhet. Tehát a szaunázás tulajdonképpen mesterséges lázas állapotot idéz elő, ami még azelőtt elpusztíthatja a kórokozókat, hogy kárt tehetnének bármiben is. Ezt a folyamatot hipertermiának nevezzük, és ugyanúgy létrejön a finn szaunánál (80–100 fok), mint az alacsonyabb hőmérsékletű bioszaunában (50–60 fok), a gőzfürdőben (40–60 fok) és az infravöröskabinban (30–55 fok).
 

Immunerősítő homoktövis

Aki rendszeresen szaunázik, valószínűleg tovább él

A vérkeringés felgyorsulása miatt már az első szaunázásnak is érezhetjük pozitív hatásait. Ezeket az alapvetően fázós emberek tapasztalják magukon a leghamarabb. Ha a szervezetünket rendszeresen kitesszük a forróságnak, edzhetjük a testünk hőszabályozó rendszerét, s ezáltal csökkenhet az alap-testhőmérsékletünk. „A szakértők azt feltételezik, hogy ennek következtében kevesebb DNS-károsodás következik be a szervezetben, és csökken a gyulladásra való hajlam. Ennek köszönhetően akár tovább is élhetünk” – mondja Regina Webersberger.

Az orvosok a kutatások* során a rendszeresen szaunázók vérében magasabb interferonértékeket mértek. Az interferonok a szervezetben normál esetben is jelen lévő fehérjék, amelyek abban segítik az immunrendszert, hogy harcoljon a fertőzések ellen. A rendszeres hőmérsékleti ingerek ezenkívül valószínűleg a bolygóideget – az úgynevezett „nyugalomideget” – is stimulálják, illetve edzik. A bolygóideg testünk legnagyobb paraszimpatikus idege, s a szakértő szerint képes féken tartani a szimpatikus idegrendszert, amely stressz esetén aktiválódik, és gyengíti az immunrendszert. Ezenkívül azt feltételezik, hogy maga az ellazulás is közvetett hatást gyakorol az ellenálló képességre.

És ezzel még nincs vége a sornak: a szaunázás állítólag több egyéb panaszra is gyógyír lehet, például a megnövekedett fájdalomérzékenységre vagy a hidegérzékenység okozta hólyagproblémákra. Ezenkívül a forróság néhány mozgásszervi – tehát a gerincet, ízületeket, izmokat, szalagokat és inakat érintő – panaszt is képes enyhíteni: a meleg hatására a szövetek puhábbá és nyújthatóbbá válnak, az izommerevség pedig oldódik. Egy finn kutatás** szerint a rendszeres szaunázás a halálos kimenetelű szívroham veszélyét is csökkenti. Egyébként a szív- és keringési betegségekben szenvedőknek és a magas vérnyomással küzdőknek csak orvosi konzultációt követően szabad a forró kamrába merészkedniük, és óvatosnak kell lenniük a forró és a hideg váltakoztatásával.

Egy másik kutatás*** szerint az asztmában szenvedők az említett légúti áramlási ellenállás csökkenésének köszönhetően általában profitálnak a rendszeres izzadásból. Nekik viszont csak körültekintően szabad alkalmazniuk az illóolajokat. Ez a gyerekekre is érvényes – akiknek ugyancsak felöntések nélkül ajánlott szaunázniuk, tanácsolja a kúravezető orvos.

Egészséges izzadás – verseny nélkül!

Akut fertőzés esetén jobban tesszük, ha kerüljük a forróságot. Ugyanis ebben az állapotban nem ajánlott a keringési rendszer megterhelése, figyelmeztet Regina Webersberger. Ugyanígy tele hassal sem ajánlott szaunázni. Ellenben bőséges folyadékfogyasztással – hígított gyümölcslevek vagy elektrolitokat tartalmazó ital formájában – tehermentesíthetjük a szervezetünket.

Ugyan a szauna felöntés nélkül is kifejti pozitív hatását, sokak számára a rituálé csúcspontját jelenti, mondja az orvos. Ezzel nincs is gond, ha nem fogyasztottunk alkoholt szaunázás előtt, és ha az izzadásból nem csinálunk versenyt – például abból, hogy ki tud a legtöbbször bemenni a kabinba, vagy a legtovább bent maradni. Az ökölszabály: minél magasabb a hőmérséklet, annál rövidebb ideig javallott a benntartózkodás. Egyébként a bőrön keletkező nedvesség izzadságból és kondenzvízből áll, amely a hőmérséklet-különbség által képződik.
 

5 tipp, hogy legyőzd a puffadást

Háromnál több szaunamenet még a profiknak sem javasolt. Fontos, hogy helyesen hűtsük le magunkat: az elején csak mérsékelten hideg vizet engedjünk a testünkre, és csak lassan csavarjuk egyre lejjebb a hőfokot. Sebastian Kneipp természetgyógyász tanácsa szerint a vízsugarat először a lábainkra irányítsuk, majd onnan haladjunk vele szépen lassan felfelé. A hideg merülőmedencében való megmártózás csak a nagyon gyakorlott szaunázóknak ajánlott, mert ettől a vérnyomás hirtelen megugorhat, ami elsősorban idősebb korban vagy magas vérnyomás esetén veszélyes lehet.

Szaunázás után pedig: pihenjünk legalább fél órát – és élvezzük ki minden percét.

* karger.com/Article/Pdf/265572

**https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-018-1198-0

***https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28905164/