Nagyon jól esik szinte egész nap a napon lenni – de sajnos rendkívül fájdalmas következményei is lehetnek. Általában akkor, ha megint nem vettük elég komolyan a szabályokat, és ismét elmaradt az alapos bekrémezés.

Napégés: ha megtörtént a baj, szeretnénk megszabadulni az égő érzéstől, amilyen gyorsan csak lehet. De sajnos nem megy az olyan könnyen. Mely házi gyógymódokkal ajánlott vigyázni, és melyek azok, amik valóban hatékonyan alkalmazhatók napégés esetén? Tisztáztuk a leggyakoribb kérdéseket a napégéssel kapcsolatban.
 

Napégés: válaszok a leggyakoribb kérdésekre

Miért égünk le?

Magától értetődő: aki a saját bőrtípusához képest túl sokáig sütteti magát a napon, vagy nem védekezik kellőképpen a káros sugarak ellen, az leég. Az intenzív UV-sugárzás bőrkárosodást okoz, amit a szervezet egy bizonyos idő után már nem képes „megjavítani”. Amikor leégünk, akkor kitágulnak az erek – innen a vörös szín –, és lényegében gyulladás alakul ki. Orvosi szemmel nézve a napégés nem más, mint egy égési sérülés.
 

Mennyi idő alatt múlik el a napégés?

Aki túl sokáig volt védelem nélkül a napon, az általában már három órával a napfürdőzés után észreveszi magán a pirosságot. A panaszok kb. 24-36 óra múlva tetőznek, 48 óra után pedig elkezdenek szépen lassan enyhülni. Ám akár 2 hétbe is beletelhet, mire teljesen megszűnnek.


Mennyire veszélyes a napégés?

A panaszok megszűnése után egy enyhe napégést általában gyorsan elfelejtünk. Sajnos a bőrünkre ez nem igaz, mert ő meglehetősen haragtartó: minden egyes napégés tartósan károsítja a bőrünket, és növeli bizonyos bőrbetegségek kialakulásának kockázatát. Tehát még mindig a legfontosabb: a lelkiismeretes napvédelem és a napégés megelőzése. Különösen a gyermekeknél!


Napégés megelőzése – Hogy védjük magunkat a naptól?

A helyes napvédelem szabályai tulajdonképpen nagyon egyszerűek:
1. szabály: Krémezni, krémezni, krémezni! Használj magas faktorszámú fényvédőtermékeket egész évben. Kend be magad alaposan, és naponta többször ismételd meg ezt.
2. szabály: Kerüld a tűző napot 11 órától 15 óráig.
3. szabály: Védd a tested fejfedővel és könnyű ruházattal is.
 

A napégés kezelése: alkalmasak erre a házi enyhítőszerek?

Az interneten számtalan házi praktika kering, melyek állítólag gyorsan enyhítik a napégés okozta panaszokat. Mégis bizonyos módszerekkel, például a túró- vagy joghurtpakolással jobb, ha óvatos vagy. A tejtermékekben található baktériumok még jobban felerősíthetik a bőr gyulladásos reakcióját.

Ezenkívül ha a túrót olyan sokáig a bőrünkön hagyjuk, hogy az teljesen rászárad, akkor lehet, hogy rendkívül fájdalmas lesz az eltávolítása. De más házi szerek – például az almaecet – is irritálhatják a napkárosodott bőrt. Ne kísérletezgess, bízz inkább a mi tippjeinkben!
 
 

A napégés okozta panaszok gyors enyhítése: mi az, ami valóban segít?


A legfontosabb: már az első jelek észlelésekor reagálj, és vonulj árnyékba! Ha mégis megkapott a nap, akkor az alábbi tippekkel segítheted a bőrödet a gyógyulásban:
 

1. Hűtés

Rendkívül fontos hűteni az égett bőrrészt. A hideg csillapítja a fájdalmat, és gyulladáscsökkentő hatású. De vigyázz! A nagyon hideg fagyási sérüléseket okozhat! Tilos hűtőzselét és jeget közvetlenül az égett bőrre tenni. Ezek helyettinkább a langyos zuhanyzásokat és a hideg vizes borogatásokat ajánljuk.


2. Víz

A napégés sok nedvességet von el a szervezettől. Ezért kérjük, igyál nagyon-nagyon sokat! A vízpótlás által a szervezet újult erővel folytathatja munkáját, és dolgozhat a bőr regenerálásán. Külsőleg alkalmazva egy gyulladáscsökkentő termálvizes spray ugyancsak segíthet az égett bőrrész ellátásában.


3. Gyógynövények

Aloe vera, árnika, körömvirág, kamilla és társai – a természetnek rengeteg csodaszer van a tarsolyában, melyek támogathatják a napégés utáni regenerációt.


4. Cink

A cink gyulladáscsökkentő hatású, és segíthet a panaszok mielőbbi megszüntetésében – kenőcs és tabletta formában is. A cink valóban segít a bőrnek, már napfürdőzés előtt is: megköti a szabadgyököket, melyek az UV-sugárzás hatására képződnek, így támogatja a szervezetet a bőrrák elleni védekezésben.


5. After sun

A klasszikusok: napozás utáni ápolótejek, krémek és zselék. Értékes összetevőiknek köszönhetően sok nedvességgel látják el a bőrt, kellemesen hűsítenek és gyulladásgátló hatásúak. Az after sun termékek általában vitaminokat, ásványi anyagokat és aminosavakat is tartalmaznak, amik támogatják a bőrregenerációt, és serkentik a sejtképződést.
 
Tippjeink enyhe és mérsékeltebb napégés esetén alkalmazhatók. Az olyan súlyos esetekben, melyek hólyagokképződéssel, erős fejfájással vagy rosszulléttel járnak, mindenképp keress fel egy orvost!