Active Beauty
Így segítsük gyermekünk beszédfejlődését

Íme, a legfőbb mérföldkövek

Így segítsük gyermekünk beszédfejlődését

Az anyanyelv elsajátítása egyáltalán nem olyan egyszerű feladat gyermekünk számára. Komoly tanulási folyamat, melyet nem szabad siettetni, viszont támogatni és inspirálni annál inkább! Sorra vettük a beszédfejlődés legfontosabb mérföldköveit, és hogy melyik szakaszban hogy tuduk segíteni a fejlődést.

A beszédfejlődés szakaszai

Az első 6 hónap

A beszédfejlődés legelső állomása a születés, amikor felhangzik gyermekünk legelső hangadása: a sírás. Nagyjából 8 hetes korban kezd el próbálkozni a kisbaba a különféle hangok kiadásával, ekkor kezdődik a gőgicsélés. A 3. hónaptól kezdődően pedig megjelenik a gagyogás. Csemeténk a beszédszerveivel való játszadozás közben fejleszti a beszédhez szükséges izmait. Minél többet gagyog, annál gyorsabban fejlődik beszédkészsége.

Tipp: Már csecsemő korában beszéljünk sokat a gyermekünkhöz. Kommentáljuk a mindennapi tevékenységeinket: a főzést, a pelenkázást, a fürdetés és etetés mozzanatait, és mondókázzunk, „höcögtessük” minél többet gyermekünket. Beszélgessünk is a babával. Vegyük ölbe úgy, hogy szemben legyen velünk, és meséljünk neki bármiről. Például arról, hogyan telt a napunk, apa mit csinál a munkahelyén, mi történt a nagymamáékkal, unokatestvérekkel, testvérekkel.

7-12 hónap

6 hónapos kortól már észrevehetően csak azokat a hangokat produkálja gyermekünk, amelyek az anyanyelvére jellemzőek. Majd szép lassan a gügyögés szavakká formálódik. Körülbelül 9 hónaposan elkezdi megérteni a gesztusokat és akaratát mutogatással és mindenféle dünnyögéssel kifejezni. A 10. hónap körül egyre ügyesebb, és próbálja a hangokat összekötni, és a saját maga alkotta szavakat használni. Az első igazi szó egyéves kor körül hangzik el, általában valamilyen köszönés formájában, mint „szia” vagy „pá-pá”, de lehet ez egy konkrét személy („ma-ma” vagy „pa-pa”), házi kedvenc („ci-ca”) is.

Tipp: Séták, bevásárlás alkalmával nevezzük meg a tárgyakat, személyeket, akikkel találkozunk: az autókat, buszokat, a postás bácsit, az eladó nénit, a boltban megvásárolandó termékeket. Próbáljuk azokat a dolgokat kiemelni, amelyekre csemeténk figyelme irányul. Esténként legyenek kedvenc dalaink, amelyeket végigénekelünk, közben ringassuk gyermekünket.

6 ŐSZINTE TANÁCS ÚJDONSÜLT ANYUKÁKNAK

13-18 hónap

Gyermekünk szókészlete először lassabban – havonta csupán néhány szóval – bővül. Első körben jellemzően főneveket sajátít el, majd fokozatosan kiterjed a figyelme az igékre és a melléknevekre is. Egyszavas kérdésekkel kísérletezik, és örömét leli az olyan szavak ismételgetésében, mint a „nem”.

Tipp: Nézegessük képeskönyveket! Amire a gyermekünk rámutat, azt nevezzük meg. Lapozgassunk böngészőket, és meséljük el, hogy mit látunk, miközben az ujjunkkal követjük a képeket. Ha felkelti valami az érdeklődését, például egy zebra vagy oroszlán, arról meséljünk neki többet – például hol él, mivel táplálkozik, milyen a hangja. Utánozzuk az állatok hangjait, ezt a gyerekek nagyon szeretik.

19-24 hónap

A 19-20. hónap táján robbanásszerűen beindul a beszédfejlődés. Hónapokon át tartó lassú fejlődést követően gyermekünk egyszer csak rendkívüli tempóban sajátít el szavakat, naponta akár kilencet-tizet is, és jellemzően már 2-3-4 szavas mondatokat használ. A szótanulás ütemének robbanása a szülő számára igencsak fárasztó „ez mi?”, majd a „miért?” időszakhoz vezet, ami azt is mutatja, hogy csemeténk fokozottabban érdeklődik környezete iránt. Folyamatosan figyel, és bármit, amit mondunk vagy teszünk, magába szív, mint a szivacs.

Tipp: Minden este meséljünk gyermekünknek. Válasszunk igényes, valóban tartalmas meséket, és néha kitalálhatunk saját mesét is, amiben például gyermekünk a főszereplő, és mindenféle kalandon megy keresztül. Mesélés közben vegyük ölbe, bújjunk össze.

2-3 év

Ebben az időszakban a kicsi finomítgatja, amit eddig tanult. Az „ez mi?” kérdésen túl már elhangzik tőle a „mikor?”, „miért?” és a „hol?” is. 3 éves korra alakul ki tulajdonképpen az anyanyelvre jellemző hangrendszer. Előfordul, hogy a hangok ejtése sok esetben még nem pontos, így például az ún. élettani pöszeség még teljesen természetes jelenség. 4 és fél – 5 éves korra ez önmagától megjavul. 3 éves kor körül előfordulhat, hogy a gyermek nem beszél folyamatosan, beszédében ismétlések (egy-egy szótag ismétlése) figyelhetők meg. Ez nem igazi dadogás, az életkor előrehaladtával elmúlhat. A mondókázás sokat segít a nyelvi hangzók tudatosításában.

Tipp: Mondókázzunk minél többet és forgassunk gyereklexikonokat. Ami érdekli gyermekünket – például a bolygók, dinók vagy az autók –, olyan témájú könyveket vegyünk neki. A lexikonokban az őt érdeklő képekről beszélgessünk, gyűjtsünk össze minél több tudnivalót róla, esetleg gyűjthetünk fotókat is újságokból, amelyeket kivághat.

3 év

Óvodás korba lépve gyermekünk már végig tud követni egy történetet, és emlékezik a fogalmakra is. Azok a kifejezések pedig, amelyeket nem ismer, kíváncsivá teszik. Minél több mesét mesélünk neki, minél többet beszélgetünk, annál ügyesebb lesz.

Tipp: Játsszunk gondolatolvasót. Lapozzunk böngészőt vagy valamilyen gyerekkönyvet, és szemeljünk ki egy képet, amiről kezdjünk el mesélni. Ki van a képen, mit csinál, hogy hívják, miért csinálja, van-e testvére, szereti-e a fagyit, mi a kedvenc állata, színe…stb. Egészen hosszú történetet is kitalálhatunk egy-egy képhez.

MIÉRT SÍR A BABA?

4-5 év

Ebben a korban a gyerek egy felnőttel már valódi párbeszédet képes folytatni, részletes mondatokat alkot mellékneveket használva, vicceket mesél, és mire iskolába megy, mintegy 2500 szóra bővül a szókincse. Ebben az életkorban nagyon fontos, hogy ne kritizáljuk a beszéd közben elvétett szavak miatt, inkább ismételjük meg a mondatait helyes kiejtéssel vagy szóhasználattal. Erőfeszítéseit pedig értékeljük, és dicsérjük sokszor. Vigyázat! A túl sok képernyő (2 év felett napi 2 óránál több) lassítja a beszédfejlődést, még akkor is, ha minőségi műsort néz. Neki interakcióra és válaszokra van szüksége a nyelv elsajátításához, de a TV-műsorok, számítógépes játékok nem reagálnak a gondolataira.

Tipp: Olvassunk vicces történeteket, vicceket, tanuljunk kedves meséket, verseket, mondókákat. Mindenki válasszon magának kedvencet! Ebben az életkorban már meglepően fejlett a kicsik humorérzéke.

6 éves kor felett

A beszédfejlődés következő mérföldköve az iskolába lépés idejére tehető. A gyerek 6 éves korban még ugyan a beszédét nem tudatosan szerkeszti, de alsó tagozatban a fogalmazásoknak köszönhetően tovább csiszolódik stílusa.

Tipp: Ha gyermekünk már tud olvasni, kérjük meg néha, hogy ő olvasson – vagy találjon ki – este mesét.