Menü

Így segítsük gyermekünk beszédfejlődését

Íme, a legfőbb mérföldkövek

Home » Család » Gyereksarok » Így segítsük gyermekünk beszédfejlődését - 09.2019

Az anyanyelv elsajátítása egyáltalán nem olyan egyszerű feladat gyermekünk számára. Komoly tanulási folyamat, melyet nem szabad siettetni, viszont támogatni és inspirálni annál inkább! Sorra vettük a beszédfejlődés legfontosabb mérföldköveit, és hogy melyik szakaszban hogy tuduk segíteni a fejlődést.

A beszédfejlődés szakaszai

Az első 6 hónap

A beszédfejlődés legelső állomása a születés, amikor felhangzik gyermekünk legelső hangadása: a sírás. Nagyjából 8 hetes korban kezd el próbálkozni a kisbaba a különféle hangok kiadásával, ekkor kezdődik a gőgicsélés. A 3. hónaptól kezdődően pedig megjelenik a gagyogás. Csemeténk a beszédszerveivel való játszadozás közben fejleszti a beszédhez szükséges izmait. Minél többet gagyog, annál gyorsabban fejlődik beszédkészsége.

Tipp: Már csecsemő korában beszéljünk sokat a gyermekünkhöz. Kommentáljuk a mindennapi tevékenységeinket: a főzést, a pelenkázást, a fürdetés és etetés mozzanatait, és mondókázzunk, „höcögtessük” minél többet gyermekünket. Beszélgessünk is a babával. Vegyük ölbe úgy, hogy szemben legyen velünk, és meséljünk neki bármiről. Például arról, hogyan telt a napunk, apa mit csinál a munkahelyén, mi történt a nagymamáékkal, unokatestvérekkel, testvérekkel.

7-12 hónap

6 hónapos kortól már észrevehetően csak azokat a hangokat produkálja gyermekünk, amelyek az anyanyelvére jellemzőek. Majd szép lassan a gügyögés szavakká formálódik. Körülbelül 9 hónaposan elkezdi megérteni a gesztusokat és akaratát mutogatással és mindenféle dünnyögéssel kifejezni. A 10. hónap körül egyre ügyesebb, és próbálja a hangokat összekötni, és a saját maga alkotta szavakat használni. Az első igazi szó egyéves kor körül hangzik el, általában valamilyen köszönés formájában, mint „szia” vagy „pá-pá”, de lehet ez egy konkrét személy („ma-ma” vagy „pa-pa”), házi kedvenc („ci-ca”) is.

Tipp: Séták, bevásárlás alkalmával nevezzük meg a tárgyakat, személyeket, akikkel találkozunk: az autókat, buszokat, a postás bácsit, az eladó nénit, a boltban megvásárolandó termékeket. Próbáljuk azokat a dolgokat kiemelni, amelyekre csemeténk figyelme irányul. Esténként legyenek kedvenc dalaink, amelyeket végigénekelünk, közben ringassuk gyermekünket.

6 ŐSZINTE TANÁCS ÚJDONSÜLT ANYUKÁKNAK

13-18 hónap

Gyermekünk szókészlete először lassabban – havonta csupán néhány szóval – bővül. Első körben jellemzően főneveket sajátít el, majd fokozatosan kiterjed a figyelme az igékre és a melléknevekre is. Egyszavas kérdésekkel kísérletezik, és örömét leli az olyan szavak ismételgetésében, mint a „nem”.

Tipp: Nézegessük képeskönyveket! Amire a gyermekünk rámutat, azt nevezzük meg. Lapozgassunk böngészőket, és meséljük el, hogy mit látunk, miközben az ujjunkkal követjük a képeket. Ha felkelti valami az érdeklődését, például egy zebra vagy oroszlán, arról meséljünk neki többet – például hol él, mivel táplálkozik, milyen a hangja. Utánozzuk az állatok hangjait, ezt a gyerekek nagyon szeretik.

19-24 hónap

A 19-20. hónap táján robbanásszerűen beindul a beszédfejlődés. Hónapokon át tartó lassú fejlődést követően gyermekünk egyszer csak rendkívüli tempóban sajátít el szavakat, naponta akár kilencet-tizet is, és jellemzően már 2-3-4 szavas mondatokat használ. A szótanulás ütemének robbanása a szülő számára igencsak fárasztó „ez mi?”, majd a „miért?” időszakhoz vezet, ami azt is mutatja, hogy csemeténk fokozottabban érdeklődik környezete iránt. Folyamatosan figyel, és bármit, amit mondunk vagy teszünk, magába szív, mint a szivacs.

Tipp: Minden este meséljünk gyermekünknek. Válasszunk igényes, valóban tartalmas meséket, és néha kitalálhatunk saját mesét is, amiben például gyermekünk a főszereplő, és mindenféle kalandon megy keresztül. Mesélés közben vegyük ölbe, bújjunk össze.

2-3 év

Ebben az időszakban a kicsi finomítgatja, amit eddig tanult. Az „ez mi?” kérdésen túl már elhangzik tőle a „mikor?”, „miért?” és a „hol?” is. 3 éves korra alakul ki tulajdonképpen az anyanyelvre jellemző hangrendszer. Előfordul, hogy a hangok ejtése sok esetben még nem pontos, így például az ún. élettani pöszeség még teljesen természetes jelenség. 4 és fél – 5 éves korra ez önmagától megjavul. 3 éves kor körül előfordulhat, hogy a gyermek nem beszél folyamatosan, beszédében ismétlések (egy-egy szótag ismétlése) figyelhetők meg. Ez nem igazi dadogás, az életkor előrehaladtával elmúlhat. A mondókázás sokat segít a nyelvi hangzók tudatosításában.

Tipp: Mondókázzunk minél többet és forgassunk gyereklexikonokat. Ami érdekli gyermekünket – például a bolygók, dinók vagy az autók –, olyan témájú könyveket vegyünk neki. A lexikonokban az őt érdeklő képekről beszélgessünk, gyűjtsünk össze minél több tudnivalót róla, esetleg gyűjthetünk fotókat is újságokból, amelyeket kivághat.

3 év

Óvodás korba lépve gyermekünk már végig tud követni egy történetet, és emlékezik a fogalmakra is. Azok a kifejezések pedig, amelyeket nem ismer, kíváncsivá teszik. Minél több mesét mesélünk neki, minél többet beszélgetünk, annál ügyesebb lesz.

Tipp: Játsszunk gondolatolvasót. Lapozzunk böngészőt vagy valamilyen gyerekkönyvet, és szemeljünk ki egy képet, amiről kezdjünk el mesélni. Ki van a képen, mit csinál, hogy hívják, miért csinálja, van-e testvére, szereti-e a fagyit, mi a kedvenc állata, színe…stb. Egészen hosszú történetet is kitalálhatunk egy-egy képhez.

MIÉRT SÍR A BABA?

4-5 év

Ebben a korban a gyerek egy felnőttel már valódi párbeszédet képes folytatni, részletes mondatokat alkot mellékneveket használva, vicceket mesél, és mire iskolába megy, mintegy 2500 szóra bővül a szókincse. Ebben az életkorban nagyon fontos, hogy ne kritizáljuk a beszéd közben elvétett szavak miatt, inkább ismételjük meg a mondatait helyes kiejtéssel vagy szóhasználattal. Erőfeszítéseit pedig értékeljük, és dicsérjük sokszor. Vigyázat! A túl sok képernyő (2 év felett napi 2 óránál több) lassítja a beszédfejlődést, még akkor is, ha minőségi műsort néz. Neki interakcióra és válaszokra van szüksége a nyelv elsajátításához, de a TV-műsorok, számítógépes játékok nem reagálnak a gondolataira.

Tipp: Olvassunk vicces történeteket, vicceket, tanuljunk kedves meséket, verseket, mondókákat. Mindenki válasszon magának kedvencet! Ebben az életkorban már meglepően fejlett a kicsik humorérzéke.

6 éves kor felett

A beszédfejlődés következő mérföldköve az iskolába lépés idejére tehető. A gyerek 6 éves korban még ugyan a beszédét nem tudatosan szerkeszti, de alsó tagozatban a fogalmazásoknak köszönhetően tovább csiszolódik stílusa.

Tipp: Ha gyermekünk már tud olvasni, kérjük meg néha, hogy ő olvasson – vagy találjon ki – este mesét.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk