Active Beauty
Mobiltelefon gyerekeknek? Egy pszichológus 4 fontos szabálya
Text:
Lesedauer: min
Itt a vége, fuss el véle

Mobiltelefon gyerekeknek? Egy pszichológus 4 fontos szabálya

A felnőttek számára az okostelefon a mindennapjaik szerves része. Nem csoda, hogy a gyerekek is egyre korábban kapcsolatba kerülnek vele. Egy pszichológus elárulja, mennyire alkalmas a mobiltelefon a gyermekek számára, és mennyi időt kellene valóban vele tölteniük…

A családi kérdések szakértője:

Mag. Sandra Teml-Wall pedagógus, pszichológiai tanácsadó, egyéni és páros coach, továbbá szülő és családi tanácsadó. A pszichológus megosztott velünk pár tippet ezzel a témával kapcsolatban.

Mobiltelefon gyerekeknek: a pszichológus szerint ez a négy szabály érvényes

„A kisbabákat és kisgyermekeket lenyűgözik a digitális média hangjai és képei” – mondja Mag.a Sandra Teml-Wall. De: bár csábító mobiltelefont adni gyermekének, hogy stresszes helyzetekben lefoglalja őt, a mobiltelefonok, táblagépek és televíziók nem helyettesíthetik a szülői figyelmet. Annak ellenére, hogy az elektronikus eszközök nyugtató hatásúak lehetnek, hiszen teljesen elveszünk bennük, az emberi törődést, a melegséget és az emberi kapcsolatokat nem helyettesítik. Ezen kívül a szülőknek tudatában kell lenniük annak, hogy például a videók tartalma a gyerekek számára megfoghatatlan. A következő négy szabály segít abban, hogy a gyerekek helyesen használják a mobiltelefont, és ne nyomkodják azt túl sokat.

1. szabály: A mobilozás időtartamának korlátozása

Hány éves kortól lehet mobiltelefonja a gyerekeknek? Teml-Wall megfogalmazza a legfontosabb szabályt: „képernyőmentesség hároméves korig”. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek hároméves korig ne nézzenek televíziót, ne játszanak a tableten vagy a telefonon. Ezt követően, három- és hatéves kor között, naponta maximum 30 perc legyen a képernyő előtt töltött idő. Ebbe beletartozik a televízió is. Ebben a korban ennél hosszabb ideig nem ajánlott se a tévé, se a mobiltelefon. De később, 7 és 13 éves korban se legyen több a mobilozással töltött idő 45 percnél.

2. szabály: A gyerek nem használhatja a mobiltelefont felügyelet nélkül

Hatéves korig a gyerekek mindig szülői felügyelet mellett vegyék csak kézbe a készüléket. Teml-Wall ezen kívül azt javasolja, hogy értelmes tevékenységeket végezzünk rajta közösen, például nézegessünk egy e-könyvet vagy videótelefonáljunk a nagyszülőkkel. Az interneten semmiképp se böngésszenek a gyerekek, illetve alkalmazásokat se használjanak. Amennyiben azért szeretnénk mobilt adni a gyermeknek, hogy bármikor elérhessük például az iskolából hazafelé, akkor teljesen elegendő egy hagyományos mobiltelefon, amin nincs internet.

3. szabály: A gyerekek játszanak offline

Gyerekjátékok? Igen, természetesen! De nem a mobiltelefonon, hanem más gyerekekkel, és ha az időjárás engedi, akkor kint a szabadban. Amennyiben a gyerekek túl sok időt töltenek az okostelefon és más készülékek előtt, nem mozognak eleget. Osztrák szakemberek szerint a három- és hatéves gyerekeknek szükségük van napi három óra fizikai aktivitásra. Természetesen a szórakozás álljon az első helyen, és a testmozgás legyen gyerekbarát. Hatéves kortól a mozgás nagy szerepet játszik a csontok és az izmok felépítésében, így napi egy óra aktivitás ajánlott (például közös séta vagy a hétvégi kirándulás). A mozgással töltött idő sajnos az évek folyamán egyre csökken, amiért elsősorban a technika vívmányai felelősek – például a mobiltelefon, aminek nyomkodásával egyre több időt töltenek el a gyerekek. Ez hatással lehet az egészségre és a motorikus készségekre: a következmény lehet túlsúly, az erőnlét hiánya, motorikus problémák, de akár koncentráció-hiány is. Természetesen a szülők példaadó szerepéről sem szabad megfeledkezni: ha ők alig töltenek időt a szabadban, és mindig csak a telefont nézik, akkor a gyerekek is ezt fogják utánozni.

4. szabály: A társas kapcsolatok fontosabbak a gyerekek számára, mint a mobiltelefon

A vicces gyerekvideók és a játékok tényleg szórakoztatók, azonban nem tudják helyettesíteni a társas kapcsolatokat felnőttekkel vagy más gyerekekkel. „A kisbabáknak és kisgyerekeknek leginkább valós társas kapcsolatokra és interakciókra van szükségük az agy optimális fejlődéséhez” – magyarázza Teml-Wall. Az American Academy of Pediatrics tanulmánya szerint a gyerekeknél akár megkésett beszédfejlődéshez is vezethet, ha túl korán kerülnek kapcsolatba az okostelefonokkal. A beszédfejlődést ellenben jelentősen támogatja a meseolvasás és a sok beszélgetés. Sok szülő mégis azt gondolja, hogy a gyerekük előnyhöz jut, ha korán kapcsolatba kerül a mobiltelefonnal, a tablettel és a laptoppal. Valójában a tanulás során más tényezők számítanak. Bizonyított tény, hogy a tananyag csoportos feldolgozása jobb eredményekhez vezet. A mobiltelefonnal önmagában nem lehet sikereket elérni a tanulásban. Teml-Wall például azt javasolja, hogy olyan dolgokat csináljunk közösen a gyerekekkel, amik a szülők számára is szórakoztatók. Az olyan tevékenységek közben, mint a barkácsolás, a sütés és a séta, nagyon fontos dolgokat tanulnak a gyerekek a mindennapi élethez. Ezen kívül élvezik a szülőkkel töltött időt. A pszichológus a következő elgondolkodtató kérdést teszi fel: „Azt szeretnéd, hogy a gyereked tőled (a szülőtől vagy más, hozzá közelálló személytől) tanulja meg azt, hogyan kell tésztát főzni, vagy inkább egy influenszertől?”

Leider haben wir keine Ergebnisse für Ihre Suche gefunden. Bitte versuchen Sie es mit anderen Suchbegriffen.