Active Beauty
Ökodivat

Így állhatsz be a sorba

Ökodivat

Szerencsére már shoppingoláskor is választhatunk olyan ruhadarabokat, melyek környezetkímélők, hiszen készítésük során sokkal kisebb ökológiai lábnyomot hagynak a hagyományos módon készültekkel szemben. Ha téged is érdekel az ökodivat, akkor ez a cikk Neked íródott.

Tudtad, hogy a divatipar az egyik legszennyezőbb iparág? Évente több mint 2 millió tonna szén-dioxidot termel, és 150 milliárd ruhadarabot készít. Ez a szám pedig attól lesz még sokkolóbb, hogy 1 póló elkészítéséhez 3182 liter vízre van szükség… Ezeket az adatokat elnézve teljesen érthető, hogy a divat terén is sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk a környezetvédelemre.

Mi az a fenntartható divat?

Tény, hogy pontos definíciója nincs ennek a fogalomnak, ennek ellenére nagyjából úgy lehet megfogalmazni, hogy az olyan ruhadarabok tekinthetők fenntarthatónak, melyek gyártása és forgalmazása pontos környezetvédelmi és társadalmi-gazdasági szempontoknak kell megfelelni.

Minek kell megfelelnie egy ruhának, hogy “zöld” legyen?

Az alapanyagok tekintetében ez azt jelenti, hogy bio anyagok és újrahasznosított textilek kerüljenek felhasználásra, továbbá a vállalatok mellőzzék a kémiai anyagokat. A gyártási folyamat során minimalizálni kell a keletkező hulladék mennyiségét, csökkenteni kell a szén-dioxid kibocsátást, illetve megújuló energiákkal kell megoldani a gyártást. Szintén fontos szempont, hogy mindig helyi beszállítókkal dolgozzanak együtt a vállalatok, és törekedjenek a rövidebb szállítási utakra, azaz optimalizálniuk kell a logisztikájukat. Az ökodivat azonban itt nem áll meg, ugyanis a munkavállalók érdekeit is szem előtt tartja, így biztosítani kell a megfelelő munkakörülményeket, és természetesen az emberi jogok védelmére is kiemelt hangsúlyt kell fektetni.

TISZTA OTTHON GOND NÉLKÜL, GYORSAN!

Mi a teendőnk vásárlóként?

Azt már látjuk, hogy a vállalatoknak mennyi különböző tényezőnek kell megfelelniük, és milyen sok mindenre kell figyelniük, de vajon mi a mi feladatunk? Nekünk sokkal tudatosabban kell vásárolnunk, azaz csak azt szabad megvennünk, amire tényleg szükségünk van. Ezen kívül próbáljunk mindig minőségi termékeket választani, melyek sok esetben tartósabbak is.

TAKARÍTÁS SZÓDABIKARBÓNÁVAL

Mit tesznek a nagyvállalatok?

Szerencsére egyre több cég próbál tenni ez ellen, így kiemelt figyelmet szentelnek a környezetvédelemnek. A sok divatcég mellett más nagyvállalatok is ezt tűzték ki célul. A dm már évek óta fontosnak tartja a környezetvédelmet, épp ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy minél zöldebb legyenek a termékei. Sőt mi több, még egy környezeti fókuszú edukációs programot és közösségi kihívást is indított, melynek a „Kezdd kicsiben!” elnevezést adta.

Miről szól a „Kezdd kicsiben!”?

Ennek a különleges edukációs programnak a célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy ők is tehetnek a környezetvédelemért, amihez mindössze a mindennapi szokásaikon szükséges változtatniuk. Ezért indult el a „Kezdd kicsiben!” Facebook kihívás, melynek középpontjában a pozitív cselekvési minták állnak. Ha Téged is érdekel a környezetvédelem, és tenni szeretnél érte, akkor csatlakozz a csoporthoz, ahol a rengeteg tipp és érdekesség mellett számíthatsz bloggerek és civil szervezetek tanácsaira is. Sőt, a dm minden csatlakozó személy után 100 forinttal támogatja a 2020-as Tiszai PET Kupát, egy környezetvédelmi kezdeményezést, az összeget pedig további 1 millió forinttal egészítik ki.

További cikk a témában: