Menü

Inni tudni kell

Hidratáljunk kívül-belül

Home » Életmód » Egészség » Inni tudni kell - 06.2020

Az elegendő vízfogyasztás létfontosságú számunkra, így minden egyes nap oda kell figyelnünk, hogy bőséges mennyiségű folyadékot igyunk, ellenkező esetben számos kellemetlen panaszt fogunk magunkon tapasztalni.

Minden ember szervezetének szüksége van vízre, hiszen enélkül akár komoly egészségügyi problémáink is keletkezhetnek. Gondoljuk csak végig, hogy az emberi agy 95%-a, a tüdő 90%-a, a vér 83%-a, az izmok 76%-a és a csontok 22%-a vízből áll. Ezekből a számokból jól látszik, hogy milyen fontos szerepe van a víznek a szervezetünkben. Ennek ellenére sokan nem iszunk elegendő mennyiségű folyadékot, gyakran még a napi ajánlott adagot sem teljesítjük, ami kb. 8 pohár víznek felel meg. Ez pedig olyan panaszokhoz vezethet, mint a teljesítőképességünk csökkenése, fejfájás, fáradtság, koncentrációs zavarok, gyengeség, de akár ájulást is okozhat.

Milyen folyamatokra van hatással a víz?

Sose felejtsük el, hogy a vízfogyasztással nem csupán a szomjunkat oltjuk el! Lássuk, hogy milyen folyamatokra van hatással:

  • A vérünk nagyrészben vízből áll, előbbi pedig köztudottan az oxigén, a különféle tápanyagok és az oldott anyagcseretermékek szállításáért felel.
  • Képes szabályozni a testhőmérsékletünket, hiszen az izzadással megvédi a szervezetünket a túlmelegedéstől.
  • Nagy szerepe van az ízületeink “kenésénél”.
  • Képes megvédeni az érzékenyebb szerveinket.
  • A megfelelő vízfogyasztás jó hatással van a termelékenységünkre, ugyanis több tudományos kutatás bizonyította már, hogy az optimális mennyiség fogyasztása során javult a személyek mentális egészsége, továbbá pozitívan hatott a kognitív képességeikre.
  • A bőrünk egészségénél is fontos szerepe van, hiszen ez a szervünk is 80 százalékban vízből áll. Fontos megjegyezni, hogy ha bőrszárazság lép fel, akkor azt zömében nem a nem megfelelő ápolószerek okozzák, hanem a kevés vízfogyasztás. Ha nem iszunk elegendő folyadékot, a bőrünk előbb kezd el öregedni és ráncosodni.

AZ ÉRETTEBB BŐR ÁPOLÁSA

Milyen módokon fogyaszthatjuk el az optimális mennyiséget?

Meglepő módon sokszor azok sem isznak elegendő vizet, akik egyébként nagyon figyelnek az étkezésükre, ami azt jelenti, hogy nagy figyelmet szentelnek az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozásnak, illetve a rendszeres sportolásnak, ennek ellenére megfeledkeznek a folyadékpótlásról. Épp ezért hoztunk pár tippet, hogy ez többé ne okozzon problémát.

  1. Ízesítsük a vizet! Ha azért iszunk kevesebb vizet, mert ízetlen, akkor nyugodtan ízesítsük fűszerekkel, zöldségekkel vagy gyümölcsökkel.
  2. Együnk több vizet! Sokkal gyakrabban kerüljenek a tányérunkra olyan élelmiszerek, melyeknek magas a víztartalma: görögdinnye, cukkini, uborka, grapefruit, eper és fejes saláta.
  3. Telepítsünk egy olyan applikációt, ami emlékeztet minket a folyadékpótlásra. Természetesen ezt akár emlékeztetőkkel is megoldhatjuk, de azok beállítása talán egy fokkal macerásabb.
  4. Azelőtt igyunk, hogy megszomjaznánk, ugyanis, ha ilyen módon jelez a szervezetünk, akkor már dehidratáltak vagyunk.

EDZÉS POWERANYUKÁKNAK

Mennyi az annyi?

Ezt nem lehet pontosan megmondani, hiszen ez teljesen egyénfüggő. Annak ellenére, hogy ezt számos tényező befolyásolja, általánosságban elmondható, hogy nőknél 2,2 liter a minimum mennyiség naponta, férfiaknál 3 liter. Gyerekek legalább 1,7 liter vizet igyanak, míg a várandósok kb. 2,3 litert.

Mikor igyunk?

Több olyan időpont van, amikor rendkívül ajánlott a folyadékfogyasztás. Felkelés után szükségünk van vízre, hogy beindítsuk a belső szerveink működését. Úszás előtt sem árt inni, ugyanis ezáltal csökkentjük a vérnyomásunkat. Étkezés előtt kb. 30 perccel igyunk, ezáltal segítjük az emésztést, illetve 1 órával azután, hogy befejeztük, szintén fogyasszunk folyadékot. Lefekvés előtt szintén igyunk némi vizet, hogy megelőzzük az éjszakai folyadékvesztést. Ha betartjuk ezeket a tippeket, akkor energikusabbak leszünk, jobb lesz az emésztésünk, és még a bőrünk is szebb lesz.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk