Active Beauty
Tabuk nélkül a menstruációról
Szöveg: dm

Edukáció a dm támogatásával

Tabuk nélkül a menstruációról

A menstruációs higiénia világnapján startolt el májusban a dm nemzetközi szintű kezdeményezése a női egészség támogatására: a kampányban a vásárlók és munkatársak testi, lelki egészsége áll a fókuszban 12 országban, több hónapon át. A tabuk ledöntésében fontos szerepet játszó edukáció támogatására is nagy hangsúlyt fektet a dm idehaza: a női ciklus témájában a kiskamasz korosztály számra könnyen befogadható ismeretanyag létrehozását támogatják.

A dm tavasszal egy országokon átívelő menstruációs kutatást végzett 6000 nő megkérdezésével. Ebből kiderült, hogy Magyarországon a nők 66 %-a úgy érzi, a menstruáció kimondottan nehéz témának számít a társadalomban, így a dm az edukáció és a menstruációs szegénység terén is aktív szerepet kíván vállalni a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének közreműködésével.

A menstruáció továbbra is kényes témának számít

A Spectra Kutatóintézettel közösen végzett felmérésben 2024. február és április között 6000 16 és 50 év közötti nőt kérdeztek meg 12 dm országban. Minden harmadik megkérdezett úgy érzi, hogy nem - vagy nem kellően - volt informálva az első menstruációja előtt, miközben egy nő átlagosan 2000 napon át menstruál. Magyarországon 10-ből 5 nő úgy érzi, hogy a „nem beszélünk róla” hozzáállásban gyökereznek más jelenségek okai is, így a felvilágosítás hiányosságai.


Panaszok és lemondások a menstruáció ideje alatt

Mindössze a nők 2 százaléka jelezte, hogy a menstruációja alatt semmilyen testi vagy lelki panaszt nem tapasztalt. Mindenki más rendszeresen találkozik alhasi fájdalmakkal (72%), hangulatingadozással (58%) és fáradsággal (53 %). Hogy ezek ellen tegyenek, a megkérdezettek elsősorban gyógyszereket alkalmaznak, illetve pihenni próbálnak. Bár a szakemberek javasolják a sportot, minden 3. nő kerüli a sportot a menstruációja idején. A megkérdezettek 35 %-a a szociális kapcsolatokat is szünetelteti ilyenkor. Ez különösen a fiatal korosztályt érinti. Beszélgetést a legtöbbször az anyukájukkal és barátnőkkel kezdeményeznek a témáról, de egyre inkább megjelenik az iskola is, mint információforrás, vagyis az oktatási intézményekben a szaktudásnak fontos szerepe van a tabuk ledöntésében. A dm a menstruációval kapcsolatos más jellegű „terhekre” is rákérdezett. A megkérdezettek 33 %-a beszámolt arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi nehézséget jelent a számára.

Adományozással is segíti a rászoruló nőket a dm idehaza

A dm Együtt egymásért név alatt dolgozta ki hosszú távú támogatási stratégiáját, amelynek célja, hogy megtalálják azokat a társadalmunkat érintő kihívásokat, amelyek kapcsán hatékony és releváns segítséget tud nyújtani. A kutatási tapasztalatokra is alapozva a dm a női egészség kampány részeként bővíti ezirányú tevékenységét, és a tabuk ledöntésében fontos szerepet játszó edukáció támogatására is nagy hangsúlyt fektet idén Magyarországon: női ciklus és a menstruáció témájában a kiskamasz korosztály számra könnyen befogadható ismeretanyag létrehozásában segíti anyagi forrás biztosításával a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét. Az edukációs anyagokat széles körben elérhetővé teszi majd az egyesület, a dm támogatásával pedig a hátrányos helyzetű kiskamaszokhoz is elviszik ezt a fajta tudást workshopok formájában. Ezzel párhuzamosan a dm országszerte hátrányos helyzetű kiskamaszokat támogat menstruációs higiéniai eszközökkel a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve. A karitatív szervezet a felajánlott eszközöket rászoruló, hajléktalan nőknek, és a legszegényebb településeken élő asszonyoknak, lányoknak juttatja el, akik számára a higiéniás termékek megvásárlása nehézséget jelent.