Active Beauty
Élvezd a napsütést – de csak óvatosan!

Fényvédelem

Élvezd a napsütést – de csak óvatosan!

A nap központi szerepet játszik az életünkben: a testünknek többek között a D-vitamin előállításhoz is szüksége van rá. Mindenesetre ajánlott végigolvasnod az alábbi tanácsokat, mielőtt kitennéd a bőröd a tűző napnak.
 
Hét tanács a bőröd épségének megőrzéséhez:
 

1. Mértékkel és célzottan

Aki azt gondolja, hogy csak kiadós napfürdőzésekkel profitálhat az UV-sugárzás pozitív hatásaiból, az téved. Március és október között elég az arcunkat, a kezeinket és a karjainkat heti két-három alkalommal „megmutatni a napnak”. A megfelelő tabletták vagy cseppek segíthetnek a D-vitaminhiány megelőzésében és kezelésében, még a hideg évszakokban is.
 

2. Fényvédelem és ápolás

A fényvédelem szóról olyan zsíros krémekre asszociálsz, amiktől egész nap ragad a bőröd, mert nem képesek beszívódni? Akkor lehet, hogy nem a számodra legmegfelelőbb fényvédőterméket használod. Manapság a naptejek már nemcsak az UV-sugárzás ellen védenek, hanem ápolnak is: léteznek például hialuronsavat vagy a légszennyezés káros hatásai ellen védő hatóanyagokat tartalmazó készítmények is, így sok fényvédőkrém a hagyományos bőrápolószerek tulajdonságaival is rendelkezik. Ez megkönnyíti a termékek napi használatát. 
 

3. Melyik fényvédőszer a legmegfelelőbb számomra?

A tejektől a krémeken át a spray-kig sokféle konzisztenciájú termékkel védhetjük magunkat a nap káros hatásaitól. Hogy melyik változatot használod, az teljes mértékben rád van bízva. Válaszd azt a terméket, amelyiket a „legkényelmesebbnek” érzed. Minél kellemesebb textúrájú, és minél jobban szereted a bőrödön érezni, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy megfelelő mennyiségben és gyakorisággal fogod használni. Tehát: aki hajlamos a bőrzsírosságra vagy az aknéra, annak zselé vagy zsírszegény tej állagú készítménnyel ajánlott védenie magát a nap káros sugaraitól. Akinek száraz a bőre, annak a krémesebb textúrákat ajánlott előnyben részesítenie, a spray-k pedig kiválóan alkalmasak az sűrű szőrzettel fedett bőr befújására.
 

4. A több több

Ne spórolj a naptejjel! A legjobb, ha reggel, még felöltözés előtt bekrémezed vele az egész testedet. Így később nem gond, ha bikinicserénél a pántok máshova kerülnek. Ráadásul nem mindegyik ruhadarab szűri meg az UV-sugarakat. Ez sajnos sokszor már csak akkor derül ki, amikor a napégést kezelgeted. Nyáron érdemes egy könnyű kendőt magaddal hordani a kézitáskádban, amit szükség esetén a válladra teríthetsz.
 

5. A barnaság nem jelent egyet védettséggel

Ismerős? A nyaralás első napjain még mindenhol alaposan bekrémezed magad a strandoláshoz, a következő napokon viszont már el-elblicceled a dolgot. Mert: ha már szép barnák vagyunk, úgy gondoljuk, mi már nem éghetünk le. Sajnos ez nem igaz, mert a barna bőr is csúnyán le tud pirulni. Ezért különösen a strandon kell odafigyelnünk arra, hogy rendszeresen krémezzük magunkat – főleg akkor, ha fürdőzünk is –, és hogy olykor-olykor az árnyékba húzódjunk.
 

6. Érzékeny gyermekbőr

Sajnos a gyermekek bőre nemcsak a napra, hanem a fényvédőszerekre is érzékenyen reagálhat. Ezért a kisbabákat sohasem szabad közvetlen napsugárzásnak kitenni. A kisgyerekek számára a megfelelő ruházat nyújthatja a legjobb védelmet. A speciálisan számukra kifejlesztett UV-védőruhákban tudhatjuk őket a legnagyobb biztonságban. Bekrémezni így csak azokat a testrészeket kell, amiket ezek nem fednek.
 

7. Fényvédelem vs. környezetvédelem

Amilyen fontosak számunkra a fényvédőszűrők, olyan károsak lehetnek a környezetre. Úszás közben könnyen kerülhetnek olyan anyagok a vizekbe, mint az oxibenzon, oktinoxát, oktokrilén és különböző mikroműanyagok. Ezért bizonyos nyaralórégiók, mint például Hawaii, törvényileg tiltják az ezen szűrőket tartalmazó fényvédőszerek használatát. Ezekről még utazás előtt érdemes informálódnod, és ennek megfelelően válaszd ki a krémet, ami végül a kofferedbe kerül.