Active Beauty
A lassú utazás előnyei

Élményből kincs

Az utazás gazdagít, különösen akkor, ha lelassítunk közben. A világ a sebesség bűvöletében él. Autók, okostelefonok, tévé, megszámlálhatatlan szórakozási lehetőség. Hozzászoktunk ahhoz, hogy az „itt és most”-ot hajszoljuk.

Az az érzésünk van, hogy sok mindenről lemaradunk, mert mindent egyszerre akarunk. Ez hatással van arra is, ahogy utazunk. Amikor utazunk, gyakran a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legtöbb dolgot szeretnénk látni. Évente néhány hétre megadatik a lehetőség, hogy teljesen szabaddá tegyük magunkat. Szabaddá a késztetéstől, hogy mindent elintézzünk, megnézzünk vagy kipipáljunk a listán. De hogyan szabadulunk meg saját magunktól? Most segítünk!
genuss-reise-6-ab_2016-10Az egyik lehetőség, hogy lassabb tempóban utazunk. Repülő helyett szállhatunk például vitorlás hajóra. Városnézés helyett barangolhatunk órákig a saját környékünkön. Vagy ülhetünk vonatra, és hagyhatjuk, hogy a gondolataink elkalandozzanak. Csináljunk olyasmit, amit az ösztöneink súgnak. Ne legyen semmi más programunk a nyaralás alatt, csak egy felfedezőtúra. Engedjük sodortatni magunkat, nézzük a világot más szemmel, járjunk figyelmesen az úton. Találjuk meg a saját tempónkat, érezzünk,csodálkozzunk rá a dolgokra, legyünk nyitottak az új találkozásokra. Térjünk le az útról, forduljunk be egy mellékutcába és hagyjuk, hogy elcsábítsanak a hangok, az illatok, a hangulatok, a benyomások. „Az út egy alagút, ami lineáris helyekre, lineáris találkozásokhoz, lineáris időben vezet” – állítja a brit útikönyvíró, Dan Kieran Slow Travel című könyvében.

Ha elhagyjuk az ösvényt, új horizontokat fedezhetünk fel. És sok esetben nagyon is megéri. Ha hosszabb időt töltünk ugyanazon a helyen, az maradandó hatással van az utazási élményre. Egy hét, két hét, három hét. Akár egy hónap, vagy jobb esetben négy. Minél tovább maradunk, annál inkább úgy érezzük, hogy gyökeret vertünk. A helyi hétköznapok részesévé válunk, kapcsolatba lépünk az ottani emberekkel. Akkor sem vagyunk egyedül, ha egyedül utazunk. Számtalan szép élményünk lesz, és talán néhány rossz is. Ez is hozzátartozik. Nincs olyan hely a világon, ami tökéletes paradicsom. Minden városnak, minden országnak megvannak a maga hibái és szépségei. Ahogy közeledünk hozzájuk, úgy lesz egyre valósághűbb a kép. És a benyomás, ami marad róluk, jóval több, mint egy idealizált kép egy utazási prospektusból.

Thomas Mann író

»Az utazás az egyetlen ellenszer az idő gyorsulása ellen.«

Új szemszög

Ha sokáig maradunk, az azt jelenti, hogy van időnk kialudni magunkat, nappal pedig igazán élni. Vagy felkelni korán, és mezítláb sétálni a tengerparton. Nem pedig az egyik látványosságtól rohanni a másikig. A ráérős utazó elkerüli a jól ismert utakat. Nem azért, mert kérkedni akar vele, hanem mert túl van már ezen. „Mivel azoknak, akik a világot sietősen fogyasztják, meg kell elégedniük azzal, ami ismert és hasznos” – foglalja össze Dan Kieran. Ha tovább maradunk, az azt jelenti, hogy kevesebb nagy élményünk lesz. Így viszont a kisebb élményeket tovább megőrzi az emlékezetünk. Tévedjen el, és kérdezze meg a helyieket, hogy merre kell menni, tanuljon meg néhány szót az ország nyelvén. Vagy tegye azt, amit otthon tenne. Vegyen friss gyümölcsöt, zöldséget, halat a piacon, menjen el moziba, színházba vagy koncertre. Így az utazás olyan lesz, mint a megérkezés. A lelassult utazás sok értékes ajándékot ad az utazónak.

Az egyik, hogy más emberekkel találkozhatunk. Nem a taxissal és a szállodai recepcióssal, mivel ott szállunk meg, ahol a helyiek élnek. Lehet, hogy egyik nap egy nyugdíjassal beszélget a vonaton Észak-Spanyolországból Madridba tartva. Másnap együtt sétálnak egy parkban. Vagy talán Kambodzsában botlik bele egy újévi ünnepségbe. Másnap aztán a szomszéd faluban egy barátságos család látja vendégül ebédre. Ezekből az apró élményekből áll össze az utazás kirakósa egy csodálatos festménnyé. És az emlékezet hirtelen fel is nagyítja ezeket. Élmények, amit a világ minden kincséért sem tudnánk megvásárolni, mert igaziak, váratlanok, személyesek.

Az aranykupolás templomok és a fehér homokos tengerpartok a szemet kápráztatják el. Gyönyörködtetnek, de nem érintenek meg. Ha más emberekkel találkozunk, az viszont igen. Egy pillanatra beleláthatunk más életstílusokba. Láthatjuk, mennyire mások a különböző kultúrák, mennyire más mindenhol a hétköznapi élet. És mégis hogy hasonlítunk egymásra mi emberek. Átadjuk magunkat valaminek, magunkból adunk valamit cserébe. Nem egyszerűen fogyasztók vagyunk, hanem részeivé válunk valaminek. Ettől az az érzésünk lesz, hogy tényleg jelen vagyunk ezen a helyen – nem hívatlan vendégként. A slow travel belülről változtat meg. Azt fogjuk érezni, hogy gazdagabbak lettünk. És sokkal többet viszünk haza magunkkal, mint a szép nyaralási fotók.

Mozogni

genuss-reise-2-ab_2016-10Menni: Már Goethe is jól tudta: „Csak ott jártál igazán, ahová gyalog mentél.” A legjobb az benne, hogy a két lábunkon bárhová el lehet jutni: a saját ajtónk elé vagy a Himalájába. Aludjon sátorban vagy egyszerű hostelekben.

Suhanni: Ha vonattal utazunk, jó kilátásban lehet részünk, megmenekülünk viszont a közlekedési dugóktól és a hosszas várakozástól. A kedvező jegyekre érdemes mielőbb lecsapni.

Kerekezni: Lassan utazni és közben sok benyomást gyűjteni: aki drótszamáron fedezi fel a világot, az a környezetért és saját magáért is tesz valamit.

Navigálni: Teherhajón beutazni egy országot, egy kontinenst vagy az egész világot. Amire szükség van ehhez: sok idő. És valószínűleg jó gyomor is. Nem olcsó, de nem sok járulékos költséggel jár.

Lao-ce, kínai filozófus

»A vérbeli utazónak nincsenek konkrét tervezi, és nem szándékozik mindenáron célba érni.«

Maradni

genuss-reise-5-ab_2016-10Ottragadni: Belelátni más világokba, kapcsolatba kerülni a helyiekkel és segíteni valakin. Az elv: naponta 4-5 óra munka az ingyenes szállásért és ellátásért. Inspirációt itt talál.

Szörfölni: Ez ma már köztudott: bárhol a világon megszállhatunk ingyen helybelieknél. De nem is a spórolás a lényeg, hanem hogy kulturális hidakat építsünk.

Beszélgetni: Gyakran nem egyszerű összeismerkedni a helybeliekkel. Miért ne szállhatnánk meg náluk? Cserébe nem kell mást tenni, mint beszélni velük az anyanyelvünkön. Nyelvtanulás szállásért cserébe.

Vigyázni rájuk: Tengerimalacok, kutyák, macskák. Az utazás szerelmesei vigyázhatnak házi kedvencekre, amíg a gazdik nyaralnak. A fizetség: ingyen szállás és alacsony havi díj.

Mentés

Olvasson tovább: Tippek a lassításhoz

10 tipp: Lassítson a tempón és figyeljen meg mindent utazás közben!

Válasszon lassú járművet. Vagy menjen gyalog.
2. Látogasson el egy helyi piacra, és vásároljon csak azon a vidéken termő gyümölcsöt.
3. Tanuljon meg pár szót a helyiek nyelvén. És merje őket használni.
4. Piknikeljen a parkban. Az ázsiai országokban gyakran megszólítják a turistát, mert ezzel az ottlakók az angol nyelvtudásukat szeretnék fejleszteni.
5. Látogasson el egy helyi rendezvényre, például egy kiállítás megnyitójára.
6. Tegye azt, amit otthon is tenne: menjen el moziba, egy koncertre vagy egy focimeccsre.
7. Lépjen kapcsolatba a leendő úti célján élőkkel olyan platformokon, mint a Couchsurfing vagy az Eatwith.
8. Kerülje azokat a kávézókat és éttermeket, amelyeket az útikönyv említ. Érdeklődje meg inkább a helyiektől, melyik a kedvenc lokáljuk.
9. Üljön fel a metróra, és utazzon pár megállót a város széle felé, szálljon le, és fedezze fel a környéket. Ezzel benyomást szerezhet a turistacentrumon kívüli életről.
10. Hagyjon mindenre elegendő időt. Maradjon egy helyen. Ne legyen lelkiismeret-furdalása, ha hosszabb szüneteket iktat be vagy csak kevés látnivalót ejt útba.