Menü

Mire figyeljen az, aki tejfehérje érzékeny

Mit ehetünk, mit nem?

Home » Gasztro és Sport » Mire figyeljen az, aki tejfehérje érzékeny - 04.2019

A tejfehérje érzékenység valójában az allergia egyik formája, amelyet nem szabad összetévesztenünk a laktózzal –vagyis a tejcukorral- szembeni intoleranciával. Annak ellenére, hogy az elmúlt évek során sokkal szélesebb lett a tejfehérje mentes élelmiszerek és tejhelyettesítők választéka, sajnos a valódi tehéntej-allergia még mindig gyakran kellemetlenséget okoz a mindennapi étkezés során. Mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat!

Eliminációs diéta

A tejfehérje allergia megelőzésére még nincsen ismert módszer, ahogyan végleges gyógyítására sem. Kisgyermekek, újszülöttek esetében előforduló betegség pár év elteltével elmúlhat magától, ugyanez felnőtt korban is megeshet, azonban az egyetlen módja a tejfehérje által okozott kellemetlen tünetek elkerülésének, ha minden azt tartalmazó élelmiszert kivonunk étrendünkből. Sajnos ez elsőre elég bonyolultnak tűnhet, és valóban nagy változást okoz, azonban az egészség érdekében mindenképpen szükséges lépés.

3 DOLOG, AMIT MINDEN NAP KELLENE ENNÜNK

Címkék, címkék, címkék

Ha tejfehérje allergiánk van, akkor bizony mindennapi bevásárlásunk részévé kell, hogy váljon az élelmiszerek összetevőit tartalmazó, apróbetűs címkék részletes leírásainak olvasása. Az allergiás reakciót kiváltó fehérjék ugyanis egyáltalán nem csak a jól megszokott tejtermékekben találhatók meg, hanem sajnos olyan ételekben is, amelyekben nem is számítanánk rájuk! Egyes változataik pedig nevükben is rafináltan álcázzák magukat, így például résen kell lennünk az olyan, másoknak semmitmondó összetevőkkel szemben, mint például a citopánpor, a laktalbumin, vagy az E478 és az E472. Pontosan ezért, azon kívül, hogy természetesnek vesszük, hogy nem nyúlunk a joghurtért, az is természetes kell, hogy legyen, hogy elolvassuk még a spagettiszósz hátulját is!

tejfehérje érzékenység

Mindig nálunk

A tejfehérje allergiások számára ’tilos összetevők’ sokfélesége és megnevezéseiknek bonyolultsága miatt legjobb, ha mindig magunknál tartunk egy részletes listát, amely minden problémás anyagot, élelmiszert és összetevőt tartalmaz, legyen az bármennyire egyszerű, vagy nyakatekert. Írjuk be telefonunkba, vagy ragasszuk bevásárlólistánk hátuljára, lényeg, hogy puskánkat bármikor elővehessük, ha a szükség úgy hozza. A hiánytalanul összeállított lista nem csak bevásárlásaink során húzhat ki minket a pácból, hanem éttermekben, hotelekben, kirándulások alkalmával is igencsak jól jöhet, ha meg tudjuk mutatni az adott vendéglátó személyzetnek, pontosan mit nem szabad fogyasztanunk. Természetesen, nekik tisztában kell lenniük a különféle élelmiszerallergiák tulajdonságaival, és az azokat kiváltó összetevőkkel, de azért mégis mindig tanácsos biztosra menni egy ilyen helyzetben.

4 ÉTEL, AMIT NŐKÉNT TÖBBSZÖR KÉNE ENNÜNK

tej, ízesített tejek, tejkészítmények, joghurt,
gyümölcsjoghurtok, ivójoghurtok, kefir, kaukázusi kefir tejföl, krémföl,
tejszín, sajt, vaj,
vajolaj, tejzsírok (vaj, vízmentes vajzsír, tejszín), vízmentes vajzsír,
vajzsír, tejes margarin, tejfehérje,
tejpor, savó (tejsavó), savóprotein,
savópor, édes savópor, savófehérje izolátum,
író, írópor, tejcsokoládé,
kazein, kazein származékok, Na-kazeinát,
K-kazeinát, laktóz, tejcukor,
laktalbumin, laktoferrin, laktoszérum,
laktobiumot laktoglobulin, citopánpor,
hidrolizált kazein, hidrolizált fehérjetermékek tejsavófehérjéken alapulnak. zsírhelyettesítők (E478, E472)

*összetevők listájának forrása

Mit lehet?

Egyszerűen mondva, ezeken kívül mindent fogyaszthatunk, persze odafigyelve, hogy véletlenül se tartalmazzon tejfehérjeszármazékot az élelmiszer. Szakértők szerint azonban húsfélékből jól tesszük, ha borjút illetve marhát csak alkalmanként eszünk, mivel rendszeres fogyasztásuk keresztallergia kialakulásához vezethet. Új étrendünkben szükséges lesz figyelnünk rá, hogy az egyébként tejből és tejtermékekből megszerzett, egészségünkhöz elengedhetetlen tápanyagokat és ásványianyagokat, például a kalciumot, a B12-, és a D-vitamint máshonnan vigyük be szervezetünkbe. Szerencsére a legtöbb tejhelyettesítő, például a gabona- vagy a magtejek, illetve a növényi alapú sajtok és alternatív tejtermékek általában mind dúsítva vannak ezekkel a tápanyagokkal, ugyanakkor legjobb, ha kikérjük orvosunk tanácsát is, mivel lehetséges, hogy táplálékkiegészítővel kell majd pótolnunk a szükséges mennyiséget.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk