Menü

Köszönöm!

Ne felejtsük el kimondani

Home » Család » Köszönöm! - 12.2019

Köszönetet mondani nemcsak udvarias dolog, hanem boldoggá is tesz. Hiszen a hálás emberek egészségesebbek, kiegyensúlyozottabbak, és boldogabban élik az életüket.

Karácsonykor úton-útfélen hallhatjuk a rövidke mondatot: „köszönöm szépen”. Ez a kifejezés épp annyira az év végi ünnephez tartozik, mint a fenyődísz és a gyertyafény. Köszönetet mondunk a meghívásért, a házi kekszekért, a szép fáért, a jó vacsoráért és az ajándékokért – és ezzel magunkkal is jót teszünk. Mivel egy „köszönöm” örömöt és megbecsülést fejez ki, és nem mellesleg ezek a dolgok a köszönetnyilvánítókat is boldoggá teszik. Ennek az oka viszonylag egyszerűen elmagyarázható: akit bizonyos dolgok boldogsággal és hálával töltenek el, az pozitívabban éli az életét azoknál, mint akik a kapott dolgokat kevésbé értékelik.

A hála egészségessé tesz

Ajándékokat természetesen nemcsak karácsonykor a szeretteinktől kaphatunk, hanem a sorstól is egész évben. A december jó időszak arra, hogy felidézzük az elmúlt 12 hónap jó pillanatait. Még jobb, ha egy listát is írunk – rajta az összes szép emlékkel, melyekért hálásak vagyunk. Ugyanis sok mindenért lehetünk azok. Az egyik ilyen a saját egészségünk. 2003-ban két amerikai pszichológus, Robert Emmons és Michael McCullough több mint 200 krónikus betegségben szenvedő embert kért meg arra, hogy vezessen naplót 10 napon keresztül. Ehhez három csoportba osztották a tesztalanyokat: az egyik csoportnak azt kellett papírra vetnie, hogy mely dolgokért hálásak, a másodiknak azt, hogy mi volt az, ami nem úgy sikerült, ahogy azt eltervezték, a harmadik pedig azt a feladatot kapta, hogy értékelés nélkül számoljon be a nap eseményeiről. Az eredmény többet mondott minden szónál: a hálanaplót vezetők a megkérdezések végén jelentősen több optimizmust mutattak, energikusabbnak és életvidámabbnak érezték magukat a többieknél. Ezenfelül csökkentek a tüneteik is, és mérhetően fittebbé is váltak. Mára számos vizsgálatból kiderült, hogy a hála erősíti a szívet, csökkenti a vérnyomást, megelőzi a pánikrohamok kialakulását és depressziót. Hat a megbetegítő érzések, mint az irigység, féltékenység és félelem ellen, és ezáltal támogatóan hat a harmonikus szociális életre és a boldog párkapcsolatra. Aki rendszeresen érez hálát, az ezenkívül kevésbé szenved fóbiáktól, és az ilyen emberek körében ritkábban alakul ki függőség bármi iránt. Valamint a stressz-szintet is csökkenti, ahogy azt a Lüneburgi Egyetem pszichológusai is bebizonyították.

Meditatív köszönetmondás

Tehát már magáért a hála érzéséért is hálásak lehetünk. Ennek ellenére sokaknak nehezére esik teljes szívvel, negatív érzések nélkül megélni azt. Egy egyszerű meditációs gyakorlat segíthet abban, hogy a pozitív energiákra tudjunk koncentrálni. Ehhez semmi egyébre nincs szükségünk, mint egy nyugodt helyre, ahol becsukott szemmel, kényelmesen elhelyezkedhetünk. Ez történhet például otthon, a kanapén is. Így zavartalanul figyelhetünk a saját testünkre, és közben el tudjuk lazítani a lábunkat, a karunkat, a törzsünket és az állkapcsunkat. Ezt követően kezdjük el figyelni a légzésünket, és kutassunk a gondolataink között olyan dolgok után, melyekért hálásak lehetünk – ilyen lehet például egy kedves ember, akiben megbízhatunk, egy szép naplemente, amire emlékszünk, vagy néhány szuper vétel, amire a legutóbbi shoppingtúránk alkalmával tettük szert. Fontos, hogy minden egyes gondolat után mondjunk egy „köszönöm”-öt, és vegyünk egy mély lélegzetet, hogy a hála érzése valamilyen mértékben végigáramolhasson az egész testünkön. Ha készen állunk rá, kezdjük el ismét lassan mozgatni a kezünket, majd a karunkat és a fejünket, aztán pedig nyissuk ki a szemünket. Ha azelőtt szürkének láttuk a világot, most nagy a valószínűsége annak, hogy az színesebbnek és szebbnek hat.

EXTROVERTÁLT VS. INTROVERTÁLT SZEMÉLYISÉG

Mindig van valami, amiért hálát adhatunk

Egy másik gyakorlat, ami fejleszti a hálaérzetet, az a terhes gondolatok ellensúlyozásának technikája. Ha például az egyik kollégánk kritikája miatt bosszankodunk, vagy a legjobb barátnőnk feledékenysége miatt mérgelődünk, aki ismét elfelejtett gratulálni nekünk a születésnapunkon, esetleg a slampos lakótársunk tört azzal a borsot az orrunk alá, hogy már megint nem pakolta be a mosogatógépet, akkor a morgolódás helyett próbáljunk meg ezeknek az embereknek a jó tulajdonságaira koncentrálni. Lehet, hogy a kollégánk néha kritikus megjegyzéseket tesz, de egyébként nagyon lojális. Lehet, hogy a rossz memóriájú barátnőnk mindig meghallgat minket, ha szükségünk van rá. És lehet, hogy a slampos lakótársunk mindenkinél gyakrabban megnevettet minket. Nézzük a jó oldalát, hiszen mindezért érdemes hálásnak lennünk.

A megbékélés boldoggá tesz

Egy a mostanában történt eseményeket rögzítő napló vezetése mellett még messzebbre is visszatekinthetünk az életünkben, és akár az egész önéletrajzunkat is újraírhatjuk. Ebbe csak azok a mérföldkövek kerüljenek, melyek megérdemelnek egy „köszönöm”-öt. „Már maga a múltunkba való visszatekintés is hálássá tehet minket” – írja Barbara Stöckl tv-bemondó a Miért lehetünk hálásak? című könyvében. Az ő szemében a saját múltunkkal és akár a régi családi eseményekkel való foglalkozás és megbékélés „fontos lépés a hálaérzethez és a boldogsághoz”.

AZ ÚJ VARÁZSSZÓ: MINDFULNESS

Mi a legmegfelelőbb időpont egy ilyen megbékéléshez? Erre nincs jó válasz. Minden embernél más és más. De egy olyan családi ünnep, mint a karácsony, kiváló kezdőpontja lehet ennek. Különösen akkor, ha nemcsak a kekszekért, a fáért, a rántott pontyért és az ajándékokért mondunk köszönetet – hanem az is eszünkbe jut, hogy az ünnepi menü és a csomagok önmagukban még egy estét sem tettek felejthetetlenné. Hiszen ahhoz emberekre van szükség. Azokra, akikkel együtt ünnepelhetünk. Szenteste egy fontos „Köszönöm!”-ről ne feledkezzünk meg. Méghozzá arról, ami így hangzik: „Köszönöm, hogy vagytok nekem.

Íme néhány saját ötlet, hogy mi mindenért lehetünk hálásak:

  • egy reggeli ragyogó napsugárért
  • egy kis szerencsétlenségért, ami megakadályozta egy nagyobb baleset megtörténtét
  • a saját tehetségeinkért és képességeinkért
  • egy hibáért, amiből tanultunk
  • egy jó ebédért, amivel jóllaktunk
  • emberekért, akik a nehéz időkben mellettünk állnak
  • valamiért, ami megnevettet minket
  • egy szép melódiáért
  • a tetőért a fejünk fölött
  • a szeretetért, amit másoktól kapunk
Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk