Menü

Így csökkentsd a stresszt a gyerekeken

Engedje ki!

Home » Család » Gyereksarok » Így csökkentsd a stresszt a gyerekeken - 03.2021

Az teljesen természetes, ha a gyermekünk egy dolgozat vagy fellépés előtt izgul, ha viszont ez a stresszes állapot hosszabb ideig is fennáll vagy rendkívül intenzíven jelentkezik, akkor muszáj valamit tennünk.

Hogyan jelentkezik a gyerekeknél a stressz?

A fejfájáson kívül a stressz, a félelem és az idegeskedés gyomorpanaszokkal is jelentkezik, így például a hasfájás az egyik leggyakoribb tünete. Ezeken kívül az étvágytalanság, az alvászavarok, a hangulatingadozások, az ingerültség, az érzéketlenség és az agresszivitás szintén stresszre, azaz túlterheltségre vezethetőek vissza.

Szülőként mit tehetünk?

Sok esetben már olyan apróságok is segíthetnek, mint a rendszeres programok, melyek során a gyerekek elfelejthetik a stresszes hétköznapokat és a gondokat. Amennyiben mégis úgy érezzük, hogy nem javul a helyzet, akkor mindenféleképpen kérjük orvosi segítséget. Enyhébb eseteknél az alábbi 7 tippel is sokat tehetünk.

  1. tipp

Rendszeres relaxációs gyakorlatokkal a gyermekünk meg tud nyugodni. Ezek a gyakorlatok leginkább lefekvés előtt hatékonyak. Kérjük meg gyermekünket, hogy takarja el az arcát a kezeivel, majd csukja be a szemeit. Ezután vegyen egy mély levegőt, tartsa bent, majd nagyon lassan fújja ki. Miközben ezt csinálja, gondoljon valamilyen rendkívül jó élményre. Ezzel a gyakorlattal nem csupán az arcizmait lazítja el, hanem a teljes testét is.

ÍGY NEVELJÜNK BÁTOR GYEREKET

  1. tipp

A közösen végzett rituálék növelik a gyerkőcök biztonságérzetét, továbbá nyugtatólag hatnak rá. Próbáljuk ki például, hogy közösen elkényelmesedünk az ágyban vagy a kanapén, és együtt mesét olvasunk vagy átbeszéljük az aznapi történéseket.

  1. tipp

A friss levegőn végzett testmozgás szintén jó hatással van a gyermekek stressz-szintjére, hiszen jelentősen csökkenti azt. Menjünk el együtt sétálni, és közben nyugodtan beszélgessünk gyermekünkkel a félelmeiről és aggodalmairól.

  1. tipp

Mindössze az a személy tud jó és hatékony munkát végezni anélkül, hogy stresszelne, akinek elegendő energiája van. Épp ezért olyan fontos a tápanyagokban gazdag reggeli és tízórai. Reggelire adhatunk neki egy teljes kiőrlésű lisztből készült szendvicset, amit akár avokádókrémmel is megkenhetünk. Tízóraira is valami hasonlót javaslunk, míg nassolnivalónak adhatunk gyümölcsöt, zöldséget. A csokoládét és más cukros élelmiszereket azonban mellőzzük, hiszen ezek csak rövid ideig adnak energiát, így gyermekünk hamarabb fáradt lesz. Márpedig kimerülten nehezebben kezeli a stresszes helyzeteket is.

KIKÖZÖSÍTIK A GYEREKET?

  1. tipp

Az egészséges étkezésen kívül az elegendő folyadékfogyasztásnak is nagy szerepe van abban, hogy minél alacsonyabb legyen gyermekünk stressz-szintje. Épp ezért mindig figyeljünk arra, hogy elegendő vizet igyon. További pluszpont, hogy ennek köszönhetően sokkal ritkábban fog fájni a feje, és keringési problémái sem lesznek.

  1. tipp

Amennyiben nem alszik eleget valaki, ingerlékeny lesz, továbbá nem tud koncentrálni és előbb lesz stresszes. Ezért olyan fontos, hogy ügyeljünk arra, gyermekünk mindig időben feküdjön le. Az ajánlott alvásidő minden életkorban más és más: 6-9 éves kor között 11 óra alvásra van szüksége egy gyereknek, 10 éves kortól pedig 9-11 órára.

  1. tipp

Az állandó teljesítménykényszer szintén stresszhez vezet. Ennek lazítására leckeírás és tanulás során figyeljünk arra, hogy ne csak a hibákra fókuszáljunk, hanem dicsérjük is a gyermekünket.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk