Menü

Hogy erősíthet minket a napfényvitamin télen is?

Sugárzó egészség télen is

Home » Életmód » Egészség » Hogy erősíthet minket a napfényvitamin télen is? - 11.2020

Immunrendszerünk megfelelő működésében a D-vitamin is fontos szerepet játszik.

Így hívjuk: D-vitamin – pedig valójában nem is az. Mivel ezt az anyagot nemcsak a táplálkozásunkkal vagy táplálékkiegészítőkkel visszük be a szervezetünkbe, hanem – a napfény segítségével – mi magunk is elő tudjuk állítani, inkább hormonnak számít. A mikrotápanyag csontrendszerre kifejtett hatása régtől fogva ismert, ugyanis ha a szervezetben megfelelően magas a D-vitamin-szint, akkor a kalcium a csontokba sokkal jobban be tud épülni. Ezért van különösen fontos szerepe a csontritkulás megelőzésében.

A D-vitamin emellett az immunrendszerre is előnyösen hat. Ursula Kaufmann szerint, aki hagyományos európai orvoslással foglalkozik, fokozza az immunsejtek – mint a T-sejtek és a makrofágok – működését, melyek védik a szervezetet a kórokozókkal szemben. Kutatások szerint a vitamin hiánya gyengíti a védekezőképességet. „Télen az emberek majdnem 80%-a D-vitamin-hiányban szenved, mert kevesebbet süt a nap, és a táplálkozással általában nem tudják fedezni szervezetük D-vitamin-szükségletét” – mondja Kaufmann doktor. Mindenesetre érdekes, hogy a probléma Görögország népességének nagy részét is érinti. Ennek egyik oka az lehet, hogy a sötétebb bőrtípusú emberek bőre jobban védekezik az UV-sugárzás ellen, ami miatt kevesebb D-vitamint termel a szervezetük.

JEGES VÍZ AZ IMMUNRENDSZER SZÁMÁRA

Sajnos sokan keveset tartózkodnak a szabadban, így az ő szervezetük ahhoz a kevéske napsütéshez se jut hozzá, ami rendelkezésre állna. „Pedig a sokféle természetes inger – mint a fény, a szél, a hideg, a meleg, az eső, a hó vagy a harmat – az immunrendszerünket nemcsak a D-vitamin által erősítené, hanem a stressztűrő képességünk edzése révén is – ahogy azt Sebastian Kneipp lelkésztől is tudjuk” – mondja Martin Spinka, a hagyományos európai orvoslás módszereiben jártas orvos. Már az is segít, ha rendszeresen sétálunk egyet.

Az alacsony D-vitamin-szint Spinka szerint depressziós tüneteket is okozhat. A D-vitamin ugyanis kulcsfontosságú az egészséges szerotoninszint fenntartásában, amely fontos szerepet játszik a hangulat, a szexualitás, az alvás, valamint az étvágy szabályozásában. Így az alacsony szerotoninszint közrejátszik a depresszió kialakulásában is. Pedig a lelki jóllét immunrendszerünk működésének sarokköve is.

Tehát miként erősíthetjük az immunrendszerünket? Az első lépés Spinka szerint az, hogy megméretjük a D-vitamin-szintünket: „Egy laborban elvégzett vérvétellel és vérvizsgálattal jól, megbízhatóan és gyorsan ki lehet mutatni a hiányállapotot.” A vitamin normális szintjének alsó határértéke a vérben 50 nmol/l (vagy 20 ng/ml). A 25 nmol/l (vagy 10 ng/ ml) alatti értékek súlyos hiányra utalnak. „Ha ez a szint a normális tartományban van, akkor nincs értelme a D-vitamin-pótlásnak.” Egyébként pedig a táplálékkiegészítők lehetnek segítségünkre – mellette ajánlott sok időt a szabadban tölteni.

MINDEN NAP EGY KICSI

Így jut a szervezetünk elég D-vitaminhoz:

1. Napozás

A legolcsóbb megoldás az, ha a testünk saját D-vitamin-termelő gépezetét beindítjuk azzal, hogy az arcunkat, és ha lehet, a kezeinket, a nyakunkat vagy az alkarunkat – időjárástól függően – legalább 5–30 percen keresztül napoztatjuk. (Ennek kapcsán ajánlott ügyelni a megfelelő fényvédelemre, figyelmeztet a szakorvos.) Így tavasztól őszig elég D-vitamint tud elraktározni a szervezetünk, mivel a testünk képes ezt a mikrotápanyagot néhány hónapon keresztül tárolni. Ezért jó ötlet az őszi napos hétvégéken nagyokat kirándulni.

2. Táplálkozás

Még ha ezzel a D-vitamin-szükségletünk csak egy kis részét is tudjuk fedezni, mindenképpen érdemes élni a lehetőséggel. Jó forrásai a zsíros halak, mint a hering, a lazac vagy a makréla, ill. a tojássárgája, az avokádó, a gomba és a marhamáj.

3. Táplálékkiegészítővel való pótlás

Spinka doktor hiány esetén a heti vagy havi pótlás helyett inkább a napi kis dózisok bevitelét ajánlja. A vizsgálatok szerint így jut a legtöbb D-vitaminhoz a szervezetünk. Azt feltételezik, hogy a nagyobb adagokat egyáltalán nem is tudja hasznosítani. Hogy elkerüljük a túladagolást, konzultáljunk egy orvossal a megfelelő dózisról.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk