Menü

A Waldorf-módszer

Tanuljunk másképp

Home » Család » Gyereksarok » A Waldorf-módszer - 04.2020

Napjainkban egyre többen gondolkoznak azon, hogy állami intézmény helyett alternatív iskolába íratják gyermeküket. Utóbbiak közül a Waldorf-mószerre épülő tanrend az egyik (ha nem a) legismertebb. Nézzük meg közelebbről, hogyan is épül fel ez.

Az első Waldorf iskola

Steiner Rudolf és Molt Emil 1919-ben alapították az első Waldorf iskolát Stuttgartban, ezzel pedig létrehoztak egy olyan intézményt, melyenk alapja a társadalmi egyenlőség. Ez annyit jelent, hogy nem tesznek különbséget a gyermekek között anyagi helyzetük alapján, továbbá tiszteletben tartják a családok vallási és világnézeteit. Az oktatók fő célja, hogy megismerjék a gyerekek személyiségét, felfedezzék a bennük rejlő értékeket, és ezeket ápolják. Mindemellett pedig biztosítják a diákok szellemi szabadságát és érzelmi biztonságát.

NE TEGYE POKOLLÁ A REGGELEINKET AZ ISKOLA!

Fejlesztés központú tanterv

A Waldorf-módszer alapja, hogy a tananyag a gyerekek egyéni fejlődési szakaszait veszi figyelembe, és az egészséges fejlődésüket helyezi a középpontba. Ennek velejárója, hogy tekintetbe veszi a gyermekek életkori sajátosságait. Egyformán fontosnak tartja a szellemi, a lelki és a testi alakulást, így nem csak az intellektuális képzésre helyezi a hangsúlyt, hanem a művészetire és a gyakorlatira is.

 A Waldorf-iskola az egyik legelterjedtebb alternatív oktatási módszer manapság.

Epochális oktatás

Az epochális órarend azt jelenti, hogy egy adott tantárgyat nem egy teljes évig tanulnak a gyerekek, hanem mindössze 3-5 héten keresztül, tömbösítve, azaz egy egészként. Ha épp a történelem a fő tantárgy, akkor azzal több héten át foglalkoznak, és az órarend minden más órája is ezt a témát helyezi a középpontba. Ha például a görögöket tanulják törti órán, akkor rajzórán is görög épületeket, szobrokat rajzolnak. Ennek a módszernek köszönhetően sokkal mélyebbre tudják beleásni magukat az adott témába, hiszen több megközelítésben járják körbe.

Nincs évismétlés

Az állami iskolákkal ellentétben ezekben az intézményekben nem tudnak a gyerekek megbukni. A Waldorf-módszer egyik fő elve, hogy a tantervet a gyerekek szellemi és lelki adottságaiknak és tehetségének megfelelően alakítják ki. Már az első osztályban nagy hangsúlyt fektetnek a művészetekre, ugyanis úgy gondolják, így lesznek a gyerekek sikeres, a helyüket megállni tudó és a konfrontációkat megfelelően kezelő felnőttek. Fontos számukra, hogy megóvják a gyerekek belső világát, és ne szabjanak határt a fantáziájuknak.

5 TIPP, HOGYAN TANÍTSUK MEG ORROT FÚJNI A GYEREKET

Bizonyítvány

Köztudott, hogy a Waldorf iskolákban nincs osztályzás, így a bizonyítványokban sem jegyeket találnak a szülők, hanem inkább a gyerek tudásával, fejlődésével és teljesítményével kapcsolatos jellemzéseket.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk