Greenwashing
Nem minden zöld, ami annak látszik
Mit jelent a Greenwashing?
A Greenwashing, azaz „zöldre mosás” kifejezést arra a jelenségre használják, amikor egy gyártó azt az illúziót kelti, hogy termékének használata vagy előállítása nincs káros hatással a környezetre. Sokszor több munkát fektetnek abba, hogy zöldnek láttassák az adott dolgot, mint amennyire az valójában környezetbarát. A világméretű termelést bonyolító vállalatok számára ez egy „kiváló lehetőség” arra, hogy kijátsszák a rendszer és a hatóságok kiskapuit azáltal, hogy a fenntarthatóságot előtérbe helyező fogyasztókat megtévesztik környezetkárosító tevékenységükkel kapcsolatban.
A hatóságok különféle ellenőrzésekkel próbálnak fellépni a greenwashing jelensége ellen. Emlékezetes eset, hogy 15 évvel ezelőtt az egyik piacvezető autómárkát milliárdos büntetéssel sújtották, miután kiderült, hogy a vásárlóikat megtévesztő adatokkal próbálták „környezetbarát” autójuk választására ösztönözni.
Ne hagyd magad megtéveszteni!
Szerencsére ma már sokakat foglalkoztat a környezettudatosság kérdése, és az emberek többsége megpróbál a választásai során zöld megoldásokra törekedni. Azonban olykor nem figyelünk a részletekre, és ezt használja ki a greenwashing.
Na, de mit lehet ilyenkor tenni? Hiszen az mégsem elvárható, hogy minden egyes termék vásárlása előtt hosszasan tanulmányozzuk az összetételt, és külön utána olvassunk a gyártó cég működésének. Ugyanakkor fontos, hogy ne higgyünk el fenntartások nélkül mindent. A boltokban a termékkínálat hatalmas, és nem egyszerű a helyes út megtalálása, kiváltképp, ha félrevezető táblákkal van kikövezve. Például a termék csomagolásán a természetet idéző képek – fák, levelek, állatok – fenntarthatóságot sugallhatnak, még akkor is, ha egyébként a gyártó vállalat vagy maga a termék aktívan károsítja a környezetet, vagy nem tesz tényleges lépéseket annak védelmére.
Mire figyelj a választásnál?
Tájékozódj előre, olvass utána azoknak a vállalatoknak, amelyek környezetbarátnak hirdetik a termékeiket. A megszerzett ismereteid alapján válassz ki egy megbízható gyártót, és részesítsd előnyben annak termékeit. Ahhoz, hogy egy termék környezetbarát minősítést kapjon, számos bevizsgáláson kell átesnie. Ezután kaphatja csak meg a csomagolásra kerülő ökocímkék egyikét. Ismerd meg a különböző környezetbarát védjegyek jelöléseit, amelyek segítenek eligazodni, és beazonosítani a termék ökológiai eredetét. Figyelmeztető jel lehet az alacsony ár: a fenntartható termékek előállítása többletköltséggel jár, így a valóban környezetbarát termékek sosem olcsók.