Közösen a menstruációs szegénység ellen
Összesen 6000 nőt kérdeztek meg 11 dm-országban. A kutatásban résztvevők 60 százaléka úgy érzi, a menstruációs fájdalmak témája, a higiéniai szükségletek és a mestruációs termékekhez való hozzáférés kérdései nem jelennek meg kellő súllyal a közbeszédben. Idehaza a kutatásban részt vevő nők 66 százaléka a menstruáció témájának kezelését nehéznek ítélte meg, elsősorban a tabusítást látják problémának. Emellett 10-ből 5 nő úgy érzi, hogy a „nem beszélünk róla” hozzáállásban gyökereznek más jelenségek okai is, így a felvilágosítás hiányosságai, vagy a munkaadók és képző intézmények tudatosságának hiánya. Az információs feladatokat a megkérdezettek tapasztalatai szerint többnyire az anyák veszik magukra, a fiatalabb generáció számára az iskola és a tanárok már nem olyan jelentősek, mint a 30 év feletti nők számára.
A kutatás szerint a fiatalabb nők könnyebben beszélnek a menstruációjukról, a diskurzus témáját főleg a testi panaszok adják. Az érzelmi panaszok is megjelennek, de főleg a fiatalabb nők körében. A magyar nők 73 százaléka hasfájásról, görcsökről és fejfájásról számolt be. Tízből 3–4 nő a menstruációja idején csökkenti a sportevékenységét, és visszavonul a közösségi tevékenységektől. A fiatalabb nők körében olyan panaszok is megjelentek, mint a fokozottabb stressz, az elvonulás lehetőségének hiánya, valamint a környezettől érkező meg nem értettség. A mintában szereplő dolgozó nőknek csak 28 százaléka tudja otthonról ellátni a feladatát, ha súlyos menstruációs tüneteket tapasztal.
A kutatás szerint a fiatalabb nők könnyebben beszélnek a menstruációjukról, a diskurzus témáját főleg a testi panaszok adják. Az érzelmi panaszok is megjelennek, de főleg a fiatalabb nők körében. A magyar nők 73 százaléka hasfájásról, görcsökről és fejfájásról számolt be. Tízből 3–4 nő a menstruációja idején csökkenti a sportevékenységét, és visszavonul a közösségi tevékenységektől. A fiatalabb nők körében olyan panaszok is megjelentek, mint a fokozottabb stressz, az elvonulás lehetőségének hiánya, valamint a környezettől érkező meg nem értettség. A mintában szereplő dolgozó nőknek csak 28 százaléka tudja otthonról ellátni a feladatát, ha súlyos menstruációs tüneteket tapasztal.
A vásárlók is aktív részesei a jótékonysági kezdeményezésnek
A Spectra kutatás keretében a dm a menstruációval kapcsolatos anyagi jellegű terhekre is rákérdezett. A válaszadók 33 százaléka számolt be arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi terhet jelent a számukra. Az ingyenesen elérhető termékekkel ezért a drogéria célzottan segíti azokat a nőket és lányokat, akik anyagi korlátok miatt nem jutnának intimhigiéniai termékekhez. Tavaly a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére 5 millió forint értékben adtak át intimhigiéniai termékeket, illetve a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét segítették adománnyal szabadon hozzáférhető edukációs anyagok létrehozásában. A hallgatók a szeretetszolgálat intézményeiben edukációs workshopokat is tartottak. A drogéria aktívan tesz a tabuk ledöntéséért és a menstruációs szegénység csökkentéséért, ezért többféle módon segítik az ingyenes termékekhez való hozzáférést az idei évben is. A dm a 2025. június 1. és június 30. közötti időszakban minden megvásárolt Jessa termék után 50 forintot fordít jótékony célra úgy, hogy ebben az értékben intimhigiéniai terméket adományoz a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak.Betétautomaták ingyenes termékekkel
2025 júniusában két új betétautomata kihelyezésében támogatja a dm a HoldOn Egyesületet, hogy a szervezet bővíteni tudja segítő tevékenységét, amellyel hátrányos helyzetű nőket és lányokat ér el. A szervezet tavaly összesen három betétautomatát üzemeltetett, amelyek közül egyet a dm „fogadott örökbe”, és biztosította hozzá a termékeket. Az egyesület idén a Kompánia Alapítvány Alter közösségi terében és a ferencvárosi FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központhoz helyez ki betétautomatákat, amelyek feltöltéséhez a dm idén is saját márkás Jessa termékeket biztosít. A termékekhez anonim módon juthatnak hozzá a rászorulók. Az automata modern, kreatív eszköze annak, hogy minél szélesebb réteg számára szabadon hozzáférhetővé váljanak a higiéniai termékek. Az automatával folyamatos és kiszámítható segítséget nyújtanak az intézményhez kapcsolódó közösségek számára.(A Spectra kutatás 2024 február/március hónapban készült online, 11 dm-országban 6000 fő, Magyarországon 540 fő megkérdezésével.)