Active Beauty
Az okostelefon-generáció

Kütyükkel felnőni

Az okostelefon-generáció

A játszótér, a bébiszitter és a Teddy maci már nem elég? A gyerekeknek valóban a legújabb mobiltelefonra van szükségük a boldogsághoz? Lássuk, hogy segíthetünk nekik megtalálni az egyensúlyt az analóg és a digitális között.

Modern játszótér: egy bébiszitter, ami mindig kéznél van, kreatív eszköz, mobil zenelejátszó – és egy hely, ahol bármikor találkozhatnak a barátaikkal. Az okostelefon az elmúlt években a család életébe behatoló ellenségből a gyerekek legjobb barátjává vált. Vidám melódiával indítja a napot, mindig játékra kész, a születésnapi meghívások és a kihagyott tanóra jegyzetei is általa jutnak el hozzánk, szelfikamera, televízió és Teddy mackó egyben, röviden és tömören: minden, amire egy gyermeknek szüksége van – és már a négyévesek kezéből se hiányozhat.

ONLINE VAGYOK, ANYA!

Egy új felmérés szerint a 3–6 évesek 80%-a rendelkezik internetezésre alkalmas készülékkel – ez kétszer annyi, mint hét évvel ezelőtt. A gyerekek átlagosan egyévesen kerülnek először kapcsolatba a digitális médiával. 22%-uk már az iskolakezdés előtt birtokol egy digitális készüléket, melyek közül a mobiltelefon és a tablet örvend a legnagyobb népszerűségnek.

Egy 2018-as kutatás szerint a gyerekek akár napi tizenegy órát is képesek valamilyen technikai kütyü társaságában eltölteni. És talán még megdöbbentőbb az a tény, amire egy európai felmérés mutatott rá, miszerint amellett, hogy a kétéves gyermekek 30%-a használt már táblagépet, 10%-uknak a tablet volt az első szava. Jóllehet a gyerekeket el sem tudnánk már képzelni okostelefon nélkül, bizonyos gyermekek mégis egyre gyakrabban panaszkodnak arról, hogy a mobiltelefonjuk „idegesíti” őket.

Az, hogy milyen erősen hat ki a mobiltelefon-használat a család mindennapjaira, az Sonja Messner médiapedagógus szerint attól függ, hogy a család ezt mennyire hagyja. „A szülők példát mutatnak – magyarázza Messner. – Milyen gyakran használják az okostelefonjukat? Még ebéd közben is kéznél van? Ha megcsörren, akkor megszakítják a személyes beszélgetéseket? Ezeket a gyerekek megfigyelik és eltanulják.” A másik oldalon pedig a kicsik médiahasználatán is rajta kell tartanunk a szemünket.

Messner azt tanácsolja az édesanyáknak és édesapáknak, hogy informálódjanak, és beszélgessenek a gyerekeikkel a témáról. „Ha azt szeretnénk, hogy a gyermekeink felelősségteljesen használják a médiumokat, akkor nem az a célravezető stratégia, hogy prédikálunk nekik arról, hogy mi a helyes és mi a helytelen. A témával úgy érdemes foglalkozni, hogy kérdéseket teszünk fel, és válaszokat hallgatunk meg azzal kapcsolatban. És természetesen egy bizonyos alaptudásra is szert kell tennünk.”

Ennek ellenére meg kell húzni bizonyos határokat. Messner szerint nagyon hasznos, ha bevonjuk a gyerekeket a döntésekbe. „Ha együtt írjuk meg az internethasználattal kapcsolatos »családi szerződést«, azáltal valószínűleg ők is szabálykövetőbbé válnak. Valamint ebben a szerződésben a szabályok be nem tartásának következményeit is meg lehet határozni, amivel elkerülhetők a vitás helyzetek.”

Mitévők legyünk, ha a gyermek láthatóan szenved a digitális stressztől? „Akkor együtt kell megvizsgálnunk a dolgot: mi stresszeli őt pontosan, és hogy redukálható ez a stresszfaktor?” Ennek a megoldása sokszor nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk: ha például egy Whatsapp csoportban egy éjszaka alatt 150 üzenetet váltanak, és az mentálisan túlterheli a gyermeket, viszont nem szeretne kiszállni a csoportból, mert azáltal kizárva érezné magát. „Ebben az esetben vele együtt kell stratégiákat kidolgoznunk.”

HA ISKOLÁBA MEGY A GYEREK

A portál azt javasolja, hogy a közösségi hálózatok ikonjait távolítsuk el a kezdőképernyőről, vagy deaktiváljuk az értesítéseket. Ugyancsak segíthet, ha analóg alternatívákat keresünk a mobiltelefon tipikus használati területeire. Íme néhány ötlet ehhez:

Játszótér

A gyerekek játszani akarnak – ez mindig is így volt. A digitális játékok nagy előnye, hogy azokkal játszhatunk egyedül, de akár másokkal is, akikkel az internet összeköt minket – mondja Herbert Rosenstingl médiapedagógus. – A társas analóg játékok azt kívánják meg a szülőktől, hogy vagy ők maguk szánjanak erre időt, vagy a saját lakásukat bocsássák a gyermek baráti körének rendelkezésére.” Aki el szeretné csábítani a gyermekét a képernyő elől, az mutasson példát: azok a szülők, akik barkácsolnak, és szeretnek „Ki nevet a végén”-t játszani, sokszor erősebb mágnesként hatnak rájuk, mint bármelyik okostelefon.

De az a lehetőség is megnyitja a kicsik számára az utat az analóg játékvilág felé, hogy velük egykorúakkal találkozhatnak. Vannak olyan digitális játékok, melyekkel a kis „kockákat” is ki tudjuk csábítani a természetbe: „A pár éve megjelent Pokémon Go nagy népszerűségnek örvendett – mondja Rosenstingl. – Ennél újabb, de hasonló a Harry Potter: Wizards Unite. Ezek a játékok arról szólnak, hogy be kell járni az okostelefonnal az utcákat és parkokat, lehetőleg kis csapatokban. Eközben virtuális tárgyakat kell összegyűjteni vagy – kicsik számára se rémisztő – ellenségeket kell legyőzni.”

Bébiszitter

Egy tanulmány szerint az óvodás gyerekek 70%-a napi fél óránál többet tartja a kezében a szülei mobiltelefonját. Az ok kézenfekvő: a digitális bébiszitter néhány pihentető perccel ajándékozza meg a stresszes felnőtteket. A „gyermekfelügyelet” ezen modern metódusa Sonja Messner szerint nem jelent problémát addig, amíg szokássá nem válik. „Ez akkor válik problémává, ha a szülők a gyerekeiket gyakran és rendszeresen »leparkolják« a médiumok előtt, és órákon át hozzájuk se szólnak. Hiszen pont ez hiányzik, ha a gyerekek – egyedül – sok időt töltenek el a médiumok »társaságában«.” Akinek ennek ellenére szüksége van némi szusszanásra, az keressen egy hús-vér embert, aki foglalkozik addig a gyerekével – és grátisz azt is megmutatja neki, hogy a lufit nem csak egy applikáció segítségével lehet jó kedélyűen kipukkasztani.

Odafigyelés

„Ahogy a felnőttek, úgy a gyerekek is használnak közösségi médiumokat, mert ezzel ők is egy alapszükségletüket elégítik ki – a szociális kapcsolatok, kikapcsolódás irántit, és azt, hogy információkat szerezzenek, vagy szelfijeikkel »lájkok« formájában visszacsatolást kapjanak” – mondja Sonja Messner. Dicséretet és figyelmet nem csak a posztjainkkal kaphatunk. Sportos vagy kreatív versenyek, de az egyszerű bókok is képesek pótolni a digitális lájkot. Hiszen nem csak klikkelni lehet a „Tetszik”-et. Hanem mondani is.