Active Beauty
Kényeztetőprogram leendő és újdonsült anyukáknak

Csak lazán!

Kényeztetőprogram leendő és újdonsült anyukáknak

„Kisbabát várok!” Ezzel a mondattal egy különleges, változásokkal és kihívásokkal teli időszak veszi kezdetét a nők életében. Az első trimeszterben sok nő gyengének érzi magát vagy rosszulléttel küzd. „A gyermek sok tápanyagot von el az édesanyja szervezetétől, aki emiatt híján lesz az energiának” – mondja Gerlinde Feichtlbauer, az Osztrák Bábatestület elnöke. Ezen a kiadós pihenők és a kisebb, gyakoribb étkezések segíthetnek – valamint az, ha nagy ívben elkerülik azokat a bizonyos étel- vagy parfümillatokat, amik émelygést okoznak náluk. Akupunktúra és masszázsok segíthetnek a testet energetikailag támogatni és az öngyógyító erőket aktiválni.

„A nők általában ösztönösen tudják, hogy mire van szüksége a szervezetüknek – mondja Feichtlbauer a helyes táplálkozás kapcsán. – Ha kicsit figyelnek testük jelzéseire, hamar kitalálják, hogy épp mi esne jól nekik. Előfordulhat, hogy például a partnerük szívesen elkészíti nekik azt, amit éppen megkívánnak.” A stabil vérkeringéshez elengedhetetlen, hogy az émelygős időszakokban is eleget igyanak. Napi 6–8 pohár víz számít ideálisnak.

A terhesség második harmadában általában elmúlik a rosszullét. „A legtöbb kismama nagyon élvezi ezt az időszakot” – mondja Gerlinde Feichtlbauer. Újra aktívabbak, és ajánlott is nekik rendszeresen sportolni, viszont nem túl intenzív formában. „Ideálisak a könnyed, legalább 30 perces edzések heti 3-4 alkalommal” – mondja Maggie Blott nőgyógyász, a Mindent a terhességemről, napról napra (DK Kiadó) című könyv szerzője. Sokan a szexet is különösen élvezik ilyenkor, mert a felgyorsult vérkeringés miatt a csikló és a szeméremajkak enyhén megduzzadnak.

A harmadik trimeszter jelentősen megterhelőbb a leendő anyukák számára. A súlygyarapodás miatt a has izomzata ebben az időszakban már komoly terhelésnek van kitéve. Ettől megváltozik a kismamák testtartása, ami gyakran hátfájást eredményez. Fizioterápia, masszázsok és kineziológiai tape-ek segíthetnek a megfeszült hátizmok ellazításában, mondja Feichtlbauer. A tape-kezelés során speciális technikával pamutszalagokat ragasztanak a bőrre. Ha ez nem elég, és az orvos is indokoltnak látja, olykor-olykor hastartó pánt alkalmazása is segíthet. Éjszakára a hasat alá lehet támasztani egy kispárnával vagy egy oldalfekvőpárnával.
Ebben az időszakban a bőr is fokozott terhelésnek van kitéve. A csipkedő és gyúró mozdulatokkal végzett masszázs segíthet rugalmasan tartani a szöveteket és megelőzhetjük velük a striák kialakulását. Gerlinde Feichtlbauer a masszázshoz vérkeringésserkentő termékek, például levendula, rózsa vagy neroli (keserűnarancsfa) olajának használatát javasolja. Ezzel szemben a szegfűszeg, a fahéj vagy a gyömbér a méh tevékenységét fokozzák, így fájástámogató hatásúak. Ezenkívül a váltózuhanyok is serkentik a vérkeringést, mondja a nőgyógyász Blott.

A szülés előtti hetekben sok nő a gátat szeretné rugalmasabbá tenni, hogy megakadályozza annak szakadását szülés közben. Feichtlbauer ehhez a 34. terhességi héttől kezdve naponta egyszer a hüvely és a végbélnyílás közötti terület néhány csepp gátmasszázsolajjal való átmasszírozását javasolja. A 37. terhességi hét után alkalmazott akupunktúrás kezelés pedig segítheti a tágulást. Ekkor már megkezdődik a végső visszaszámlálás – mindjárt megérkezik a kisbaba!

Mit vigyünk magunkkal a vajúdószobába?

A szülés komoly fizikai és lelki megpróbáltatás, és sok kitartást igényel. Hogy a kismamák legalább
a fájások között el tudjanak lazulni valamelyest, a legtöbb vajúdószobát olyan eszközökkel szerelték fel, melyek segíthetnek javítani a közérzetükön: a fitneszlabdától kezdve az illóolajokon keresztül a masszázsolajig – magyarázza Gerlinde Feichtlbauer. Azt tanácsolja, hogy ezek mellett néhány személyes dolgot is tegyünk be a táskába:
  • - nyugtató zenét
  • - egy jó minőségű ajakápolót, mert az ajkak az intenzív légzéstől gyorsan kiszáradnak
  • - meleg zoknit
  • - kényelmes, hosszú ujjú pólót, mert a kórházi hálóingek gyakran nem túl kényelmesek – talán a leendő apuka kölcsönad egyet
  • - energiaforrást, például müzliszeletet, olajos magvakat, szárított gyümölcsöket vagy egy energiaitalt – a leendő apukának. „Ha a szülés rendben zajlik, természetesen az éppen szülő kismama is vele együtt csipegethet” – mondja Feichtlbauer.