Menü

A legfontosabb vitaminok a téli hónapokra

Egészséggel a hideg ellen!

Home » Életmód » Egészség » A legfontosabb vitaminok a téli hónapokra - 10.2018

A tél sokunkat lehúz a betegségekkel, nyomottsággal, ízületi fájdalmakkal, szipogással és úgy általában azzal a bizonyos szezonális rossz hangulattal. A hideg évszakban ezért különösen fontossá válik, hogy törődjünk szervezetünkkel, és akár extra tápanyagok bevitelével is, de egészségesen tartsuk. Nézzük, mely vitaminokra van ekkor a legnagyobb szükségünk.

D-vitamin

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok csoportjába tartozik, ez pedig azt jelenti, szervezetünk képes belőle raktározni is. Azonban bármennyire is bőséges volt a nyári napsütésnek köszönhető ellátmányunk, az októbertől márciusig tartó időszakban szervezetünk sokkal-sokkal kevesebb, szinte elenyésző mennyiségű vitamint tud termelni, mivel a napsütés ilyenkor jelentősen legyengül. Pedig a D-vitaminra nagy szükségünk van, hiszen nem csak az egészséges és erős csontozat fenntartásában, hanem az immunrendszer megfelelő működésében is hatalmas szerepet játszik. Ezért a téli hónapok alatt jól tesszük, ha vitaminkészítménnyel és a vitaminban gazdag ételekkel is pótoljuk a megcsappant készleteket. D-vitamin található az olyan olajos halfélékben, mint a lazac, a makréla vagy a szardínia, de a májban, a tojássárgájában és számos, D-vitaminnal dúsított élelmiszerben is (joghurtok, müzlik).

MINDENT A CSONTHÉJAS GYÜMÖLCSÖKRŐL

Cink

A cink mára igen népszerűvé vált a megfázás kezelésében, mivel nagymértékben képes felgyorsítani a megbetegedéstől számított felépülési időt. Az egyik legfontosabb ásványi anyagként segít a fertőzések leküzdésében, erősíti az immunrendszert, és szerepet játszik a testet megtámadó vírusok és baktériumok elleni harcban, sőt, az idegrendszer számára is nélkülözhetetlen. Cinket találhatunk a vöröshúsokban, diófélékben, a kagylófélékben, de tejtermékek és búzacsíra is tartalmazza ezt az ásványi anyagot. Azonban, hogy biztosra menjünk a megfelelő mennyiséget illetően, érdemes a tápanyagot tartalmazó multivitamin készítményt is fogyasztani.

B-vitamin komplex

A B-vitamin komplex megnevezés alatt B-vitaminok széles skáláját értjük – sorban B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 és B12 –, melyek nagy szerepet játszanak a szervezet mindennapi megfelelő működési funkcióiban. Természetesen azon kívül, hogy a B-vitaminok átfogóan segítenek a tápanyag felszívódásában és az egész napos energiaellátásban, mindegyik fajtájának megvannak a saját, specifikus feladatai és előnyei. Egy B-vitamin komplex készítmény rendszeres szedésével azonban biztosíthatjuk, hogy télen se essen le energiaszintünk, javíthatjuk az általános hangulatunkat és közérzetünket a sötét és hideg hónapok alatt, ezenkívül segíthetjük immunrendszerünk működését is. Ha étrendünket is felturbóznánk, különféle B-vitaminokat találhatunk a müzlikben, a zöld leveles zöldségekben, a tojásban, a citrusfélékben, az olajos magvakban és a szárazbabban is.

FONTOS TÉLI VITAMINOK GYEREKEKNEK

C-vitamin    

A nemrégiben felfedezett jótékony tulajdonságú cinkkel ellentétben a C-vitamint már igencsak régóta használjuk az általános megfázás kezelésére, és köztudott, hogy immunerősítő tulajdonságokkal is rendelkezik. Ezenkívül bőrünk és hajunk szépségéhez, sőt még érrendszerünk egészségéhez is hozzájárul. Bár a vitamin rengeteg gyümölcsben és zöldségben megtalálható, ezek hőkezelésük alkalmával – például a zöldségek pároláskor – veszítenek vitamintartalmukból, így legalábbis az őszi-téli időszakban ajánlott egy kis plusz mennyiséget is szervezetünkbe juttatni. 1000 mg-nál többet azonban nem szükséges bevennünk ekkor sem, mivel a nagyobb mennyiség nem hasznosul jobban, mint az amúgy ajánlott. Amiben biztosan találhatunk C-vitamint: burgonya, brokkoli, narancs, citrom, kivi, áfonya.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk