Menü

Sportolás nyáron

Mire kell figyelnünk a hőségben?

Home » Gasztro és Sport » Sport » Sportolás nyáron - 07.2018

A nyári jó idő és hosszú napok tökéletes lehetőséget biztosítanak a testmozgásra, de az erős napsugárzás veszélyeket is rejt magában. Arról nem is beszélve, hogy nyáron megugrik a sportolás miatti sérülések száma is. Hogyan vigyázhatunk magunkra meleg hónapok alatt?

Fokozatosság

A fokozatosság kulcsfontosságú, ha nyári sportolásról beszélünk. Még ha előtte rendszeresen mozogtunk is, szervezetünknek meg kell szoknia az új környezeti hatásokat, az extrém hőmérsékletet és az erős UV-sugárzást. Sportorvosok és profi sportolók is azt javasolják, ne ugorjunk bele rögtön a közepébe. Ha a hűvösebb időben minden reggel kocogtunk, a nagy hőség beálltával először vegyünk vissza egy kicsit: fussunk rövidebb köröket, tartsunk több pihenőt, és összességében engedjük meg testünknek, hogy napról napra szokjon hozzá a megváltozott körülményekhez.

 MOZGÁS REGGEL VAGY ESTE?

Vigyázzunk a hőséggel!

Tapasztalt már olyat, hogy egy ideig minden rendben, még csak nem is érzi, hogy magasabb a hőmérséklet mozgás közben, majd egyszer csak leveri a víz, és olyan melege lesz, mint előtte soha? A jelenség oka a sebességváltozás. Igen gyakori a nyári időszakban végzett testmozgás közben – például a Tour de France versenyzőinél is sokszor előfordul. Amikor nagyobb sebességgel futunk vagy biciklizünk, a mellettünk elsuhanó légáramlat hűti testünket. Azonban egy nagyobb mértékű lassításnál vagy egy teljes megállásnál testünk hirtelen érzékeli a minket körülvevő magas hőmérsékletet. Erre reagál így. A jelszó itt is a fokozatosság: próbáljunk meg lépcsőzetesen visszavenni a tempót, közben pedig egyre több vizet fogyasztani, hogy hűtsük szervezetünket.

A hőségérzetre az is hatással van, amit a sportolást megelőzően teszünk, illetve eszünk. A meleg ételek, egy meleg zuhany, egy tea mind-mind emelik belső hőmérsékletünket, elviselhetetlenebbé téve ezzel a meleget. Figyeljünk oda, hogy a sportolás előtti néhány órában inkább hűteni próbáljuk szervezetünk belső hőmérsékletét. Egy hideg zuhany vagy egy jeges limonádé elfogyasztása például igen hasznos lehet. Bár máskor sem szabad erről megfeledkezni, de a nyári időszakban különösen fontos, hogy mindig legyen nálunk folyadék sportolás közben. A izzadás által nagy mennyiségű vizet veszít szervezetünk, amit pótolnunk szükséges, elkerülve a kiszáradást.

Fényvédelem

Szervezetünket nem csak belülről, de kívülről is védenünk kell a napsütéses hónapok alatt. Bőrünk testünk legnagyobb szerve, a leégés pedig igen komoly károkat okozhat benne. Ne felejtsünk el minden alkalommal fényvédő krémet használni sportolás előtt legalább 20 perccel, és fordítsunk egy kis figyelmet öltözetünkre is. Bár testmozgás alkalmával fontos a jól szellőző, légáteresztő viselet, azért törekedjünk rá, hogy a napsugárzásnak legjobban kitett bőrfelületeket eltakarjuk vele. Ha hosszabb körre indulunk, vigyük magunkkal a napkrémet, és két óránként kenjük be magunkat újra, hiszen az az izzadás által fokozatosan oldódik le bőrünkről.

 

MIÉRT FONTOS A NYÚJTÁS?

Felszerelés

Nyáron történik a legtöbb sportbaleset, melyek közül is az agyrázkódás az egyik leggyakoribb. Ha tipikusan nyári sportoknak hódolnánk idén, figyeljünk oda rá, hogy mindig viseljük a kijelölt védőfelszerelést, legyen az bukósisak, mentőmellény vagy térdvédő. Ezeknél ügyelni kell rá, hogy megfelelő méret álljon rendelkezésre: egy túl nagy bukósisak vagy cipő kevésbé véd meg egy-egy baleset vagy rossz mozdulat esetén, ráadásul még gondot is okozhat sportolás közben. Utazás vagy nagyobb kirándulások, vízitúrák alkalmával pedig mindig vigyünk magunkkal elsősegély készletet is.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk