Menü

5 költséghatékony tipp a fűtési szezonra

A tél közeledtével lassan nem csak a hűvös esték és hideg hajnalok érnek el minket, hanem a napközbeni hőmérséklet is jócskán közeledik a 0 felé. Ilyenkor mi mást is tehetnénk, fűteni kezdünk. A fűtési költségek minden háztartásban az egyik legnagyobb kiadást eredményezik a hideg idő alatt, azonban ahhoz, hogy kellemesen érezzük magunkat, nem szükséges kiüríteni pénztárcánkat.

Rétegesen, ahogy anya tanította

Ne restelljünk otthon se melegebben felöltözni a hidegben. Persze nem kell a kanapén téli kabátban ücsörögnünk, hogy a spórolást a végletekig fokozzuk, de egy kötött pulóver, egy melegebb zokni vagy nagy, szőrös mamusz, de még egy aranyos, vastagabb ’maci-naci’ sem zavaró az otthon töltött órák alatt.

MINDENT A FENNTARTHATÓ VÁSÁRLÁSRÓL

Dekoráljunk melegen

Egy tipikusan télies, meleg és vastag anyagokból álló lakásdekor, azon kívül, hogy ránézésre is melegebb érzetet kelt bennünk, valóban hatásosabban tartja a lakásban a hőt. Ahogy beüt a hideg, készítsük fel rá lakhelyünket is: húzzunk flanel ágyneműt, kerüljön szőnyeg a padlóra, helyezzünk fel hőszigetelő függönyöket, és tegyünk meleg takarókat a kanapéra és fotelekbe.

Télen is süt a nap

Ne felejtsük el, hogy télen is van ereje a napnak. Amikor tehát süt, engedjük be a sugarait, hiszen ingyen és bérmentve melegíti lakásunkat. Este pedig húzzuk be újra a függönyöket, hogy bent tartsuk a meleget.

Okos fűtés

Az a pár fok különbség, amikor munkában vagyunk vagy alszunk, hatalmas változást jelenthet a hónap végi elszámolásban. Aludni amúgy is egészségesebb pár fokkal hidegebben, amíg pedig nem vagyunk otthon, senkit sem zavar, ha nincs kellemesen hívogató meleg. Szerezzünk be egy programozható termosztátot, hogy szabályozni tudjuk a lakás hőmérsékletét, így valóban csak akkor indul majd be a fűtés, amikor arra szükségünk van.

A GYEREKEK ÉS A PÉNZ

Okos fizetés

Ma már a szolgáltatók környezetvédelmi és átláthatósági szempontok miatt kedvezményért cserébe kínálják az online fizetés lehetőségét. Ez számunkra is sokkal egyszerűbb és gyorsabb, a kedvezmény pedig csak hab a tortán.

Magyarország legjobb túrahelyei

Már javában ősz van, ami azt jelenti, elérkezett a legjobb alkalom kipróbálni a szebbnél szebb túrázó helyeket. Szerencsére nem is kell értük messze mennünk. Bár a német erdők és osztrák hegyek köztudottan gyönyörűek az év minden szakában, hazánkban is akad jó pár csodálatos, természetjárásra alkalmas célpont. Mutatunk is hármat.

Bazaltorgonák a Szent György-hegyen

A Balaton szerelmesei biztosan tudják, hogy nem csak a strandolás vagy a jó borok miatt érdemes ellátogatni a magyar tenger környékére, hanem kivételesen szép természeti adottságai is megérnek egy – de inkább több – utat. Ezek közül is a legérdekesebbek a Szent György hegynél található, orgonasípok alakjára hasonlító bazalt képződmények.

UTAZZUNK ÚGY, MINT A PROFIK!

A Tapolcai-medencében megtett túrát kicsik és nagyok egyaránt élvezhetik, mivel nem túl hosszú, közel 4 kilométeres tanösvény vezet végig rajta, a hegycsúcs legmagasabb pontja pedig 414 méter. A hét állomásos tanösvény magyar és német nyelven mutatja be a táj látványosságait, az ösvényen látható természeti értékeket, illetve a környék flóráját és faunáját.

Prédikálószék

Az egyik leginkább csodált és szeretett honi túracélpont a Visegrádi-hegység és környéke, ahol kiemelkedően szép, már-már lélegzetelállító panorámákkal találkozhatunk, bármelyik túraútvonalat is kezdjük követni. Nem csoda hát, ha Magyarország egyik leglátogatottabb kilátópontja, a Prédikálószék is itt található, ahonnan egyszerre belátni a teljes Duna-kanyar hurkot, Visegrádot és a mögöttük tornyosuló Börzsönyt.

A csúcson a fantasztikus panoráma mellett több kihelyezett pad és asztalka biztosítja, hogy pihenésre és piknikezésre is legyen lehetőségünk. A Prédikálószékre vezető túraútvonalat pedig nem csak a végső kilátás miatt éri meg kipróbálni: az útvonal minden szakaszában találkozhatunk izgalmas természeti és kulturális értékekkel, hiszen ha Dömösről indulunk, utunkat keresztezi a Szőke-forrás, a Szentfa kápolna, a Király-kút, az Akasztó-hegy és a Vadálló-kövek is.

Aranyásók útja

Ha nem csak a hegycsúcsok magasságai és völgyek lankái, de a történelem és kultúra kincsei iránt is érdeklődünk, nagyszerű választás lehet a Telkibányát és környékét végig járó Aranyásók útja nevű tanösvény. Ahogy a település neve is sugallja, Telkibánya egykor jelentős nemesfém kitermelési központ volt hazánkban, ahol az arany- és ezüstbányászat már a 13. században kezdetét vette. A különböző korszakok technológiai és gazdasági fejlődései és visszaesései folyamatosan befolyásolták a bányászat mértékét és jelentőségét a faluban és környékén, legutóbbi felvirágzása Mária Terézia uralkodásának idejére tehető.

EGYEDÜL UTAZNI

Telkibánya és környéke ennek köszönhetően tele van közép- és újkori bányászattörténeti emlékekkel, így itt, az Aranyásók útja tanösvényen nem csak a táj és a természet értékeivel, hanem változatos történelmi és kulturális látnivalókkal is megismerkedhetünk. Ilyenek például az Érc- és Ásványbányászati múzeum, a kopjafás temető, a Szent Katalin kápolna és Ispotály Romkert.

Home » PDF Archiv lapszámok » dm_november_cimlap2018

Halloweeni tökminták kezdőknek, haladóknak és profiknak

Hurrá! Itt az év egyik legizgalmasabb időszaka, amikor minden az igazi őszről, a színpompás levelek közötti sétákról, a sült gesztenye illatáról, a misztikus, ködös éjszakákról és – nem utolsó sorban –a halloweenről is szól. Nincs is szinte semmi, ami úgy vinné tökélyre az otthoni őszi atmoszféra megteremtését, mint egy saját kézzel faragott töklámpás. Cikkünkben ezért hoztunk is pár fantasztikus ötletet, bármilyen is legyen a kézügyességünk.

Kezdőként

Ha ez az első alkalom, hogy halloweeni tököt faragunk, akkor a kezdeti sikerélmény érdekében próbálkozzunk egy egyszerűen elkészíthető, praktikus, mégis dekoratív mintázattal. Elképesztően ötletes – és gyerekbarát – például, ha mézeskalácsformákat használunk halloweeni dekorációnk elkészítésében. Egyszerűen csak nyomjuk oda a tök oldalához, majd egy kalapáccsal óvatosan ütögessük bele egy kicsit a formát. Az így kapott lenyomatot már szuperkönnyen végig is tudjuk vágni. A másik egyszerű, de nagyszerű tipp a fúró. Könnyen és gyorsan használható, a fúróval készített pöttyök méretét, elrendezését és mennyiségét pedig úgy variáljuk, ahogyan csak szeretnénk.

VICCES ÉS CUKI HALLOWEENI JELMEZEK KISMAMÁKNAK

Haladóknak

Ha már nem először csinálunk ilyet, és van egy kis gyakorlatunk az éles kések használatában, illetve már egész jól ismerjük a tök tulajdonságait, idén vágjunk bele valami izgalmasba. Különféle szem-, száj-, orr- és szemöldökformák kombinálásával például számtalan variációnk van mosolygó, vigyorgó vagy éppen vicsorgó tökfejeket faragni, de a kísérteties arcokon kívül nyúlhatunk más minták után is. Például egy domborító macska, gonosz boszorkány, ijesztő felirat vagy mesebeli kísértetház mind-mind fantasztikusan nézhet ki az éjszaka sötétjében világítva, de ne hátráljunk meg egy igazán kreatív ’tök a tökben’ halloweeni kompozíciótól sem.

Profi tudással

Ha mindenünk a halloween, és már augusztus óta a tökfaragó szerszámainkat élesítjük, akkor a határ a csillagos ég! A durván tekervényes temetői jelenettől a rém bonyolult rémségek portréján keresztül a hatalmas fogak között üvöltő töklámpásig minden terítéken van a kísértetek ünnepén. Ha idén nagyon érezzük magunkban az erőt, akkor pedig nyugodtan fogjunk bele egy igazi műalkotásba – mondjuk egy 3D-s szörnyetegbe.