Menü

Fitten nyaralás közben (is)

Bőröndre szabott sporteszközök

Home » Gasztro és Sport » Fitten nyaralás közben (is) - 07.2018

Aki vakációzás közben sportolni akar, annak mindenképpen aktív nyaralásra kell befizetnie? A jó hír az, hogy nem. Az alábbi eszközök mindenhol segítenek, hogy formában legyünk.

Mint a karikacsapás

Azokat a fitneszeszközöket a legkönnyebb becsomagolni a bőröndbe, amelyek szalagokból vagy kötélből állnak. A klasszikus az ugrálókötél. Ennél nagyon fontos a kötél hossza ahhoz, hogy az edzés hatásos legyen: ha az egyik lábunkkal ráállunk a kötél közepére, akkor a kezünkben tartott markolattal el kell, hogy érjünk a hónaljunkig. Arra is oda kell figyelnünk, hogy a kötél a megfelelő anyagból készüljön. Érdemes acélsodronnyal megerősített kötelet használni, mert a pontos és gyors fordulatokhoz az kell, hogy a kötél minél nehezebb legyen.

Ha a markolatában golyóscsapágy is van, akkor már majdnem tökéletes. Ha megfelelően végezzük, már 15 percnyi ugrókötelezés is javítja az állóképességünket, elősegíti az izomfejlődést és pozitív hatással van a szív- és érrendszerre.

Szintén praktikus fitneszeszköz útközben a gumiszalag, amivel a hátunkat erősíthetjük, valamint az expander és a heveder. Mindegyikkel változatos gyakorlatokat tudunk végrehajtani, anélkül hogy extra csomagot kellene magunkkal cipelni. Akinek még marad egy kis hely a bőröndjében, az csomagolja el a gumiszalaghoz a fogantyút, vagy a hevederhez tartozó horgonyt, amivel a szállodai szoba ajtajához rögzítheti.

Akik pedig az egyensúlyukat szeretnék javítani az edzéssel, azok természetesen elcsomagolhatják a slackline nevű kötelet. Ám a súlyra itt nagyon oda kell figyelni: már tíz centiméter eltérés is többletet jelenthet a reptéri mérlegelésnél. Ha nem akar ennyi súlyt a bőröndben cipelni, érdeklődjön a szálláson, hogy bérelhet-e a helyszínen.

 MOZGÁS REGGEL VAGY ESTE?

Könnyű súlyok

Első látásra a súlyzók nem tűnnek ideális útitársnak repülőútra. Jó tervezéssel viszont két egy kilogrammos súlyzó nem növeli meg túlzottan az összsúlyt. Az edzettségi szintjéhez viszont kevés az egy kilogramm? Akkor eddze felváltva a karjait. Vagy vigyen magával tölthető súlyzót, ezekhez gyakran olcsón hozzá lehet jutni. Különböző formájúak kaphatók, utazáskor üresen szállíthatók, a helyszínen pedig meg lehet tölteni homokkal vagy vízzel.

Kapható ilyen változata a mostanában divatos kettlebell súlyzóknak is, amelyek kerek formájuk miatt csúszásmentesek – ez jól jön a forró nyári napokon – és biztosítják, hogy a súly a tenyér közepén maradjon. A kettlebell gyakorlatoknál a súly a lendületnek köszönhetően megnő, így ha jól csináljuk, rövidebb idő alatt érhetünk el nagyon jó eredményeket.

Vízitorna

Egyetlen medence is elég ahhoz, hogy az aquafitneszhez való eszközöket érdemes legyen bepakolni. Egy szempillantás alatt fittek leszünk tőlük, mert a víz ellenállása miatt az edzés különösen fontos. Ráadásul ezek általában pillekönnyűek. A hátrányuk: sokszor nagyméretűek, ezért sok helyet foglalnak.

Elég nagy kihívás lehet egy vízi nudlit vagy úszódeszkát elhelyezni egy bőröndben. Szerencsére léteznek bőröndbarát alternatívák is, például a körülbelül 20 centiméter hosszú, kompakt lábbója. Ez egy szivacstömb, amit úszás közben a lábak közé kell szorítani. Ilyenkor csak a karokat mozgatjuk, mivel ezeknek az edzésére koncentrálunk. Ám aki a lábait szeretné formálni, annak úszáshoz való uszonyt érdemes a bőröndbe pakolnia, ebbe csomagolhatjuk például a zoknikat.

Hasonlóan hatékony és helytakarékos eszköz a swimpaddle – kemény műanyag lap, amit hurkokkal erősítenek a kézhez, hogy növeljék a vízellenállást –, vagy az úszóhártyás kesztyűk, amelyek szintén nagyobb ellenállást biztosítanak, vagy a habszivacs úszóöv, ami az aquajoggingnál növeli a felhajtóerőt.

Ugyanígy kis helyet foglal a HydroTracker: egy vízálló GPS-eszköz, ami megjegyzi a leúszott útvonalat és távolságot, és ideális esetben arra ösztönöz, hogy még jobb eredményre törekedjünk. Aki pedig igazán meg akarja könnyíteni a saját dolgát – a szó szoros értelmében –, az egyszerűen csomagoljon egy felfújható strandlabdát.

Irány a matrac!

Jóga és pilates: jó pár olyan mozgásfajta van, amihez nincs szükség másra, csak egy csúszásmentes matracra. Szerencsére léteznek speciális utazó jógamatracok is. Ezek szupervékonyak, nagyon könnyűek, és akkorára összehajthatók, mint egy jógatégla. Mindenesetre figyeljünk rá oda, hogy olyat válasszunk, amely a kis méret ellenére elég kényelmes és párnázott – és nem megy tönkre nagyon hamar. Természetesen klasszikus saját súlyos edzést is végezhetünk a matracon.

Ha nem tudjuk kívülről a gyakorlatokat, csomagoljunk az utazótáskánkba egy edzésprogram kártyacsomagot. Ezeket a kártyákat több cég is kínálja, általában profi sportolók és fizioterapeuták állítják össze őket, és illusztrációkkal, egyszerű, világos utasításokkal magyarázzák el az egyes gyakorlatokat. Amennyiben változatosabbá szeretnénk tenni az edzést, egyszerűen csak keverjük át a kártyapaklit. Ezek a csomagok kicsik, praktikus formájúak és ideálisak az utazáshoz.

Még kevesebb hely szükséges az olyan alkalmazásokhoz, mint a Freeletics, az AnyUp vagy a Runtastic Results. Ha már a Runtasticról van szó: természetesen a futócipő is egy olyan fitneszkiegészítő, amelyet praktikusan el tudunk helyezni a bőröndben vagy a kézipoggyászban. Ha mégsem, akkor vegyük fel az utazáshoz, és már a reptéren lefuthatjuk az első kört.

MIÉRT FONTOS A NYÚJTÁS?

Gördülékenyen

Mostanában nagyon divatos a fascia tréning. Azon a felismerésen alapul, hogy a túlterhelésből eredő sportsérülések nagy része a mozgásszervrendszer rostos, kollagénes kötőszövetének sérüléseiből ered. Ez a kötőszövet – a fascia – önmasszázzsal élénkíthető és erősíthető. Az ehhez szükséges henger szinte minden fitneszeszköznél ideálisabb utazáshoz. Létezik ugyanis habszivacsból készült változata is, és magunkkal vihetjük mini variációját – ez gyakran része a szetteknek –, amely mindössze 15×15 cm méretű.

Ennek ellenére jelentős eredményeket érhetünk el velük. A fasciaterápia kiegészítéseként használhatjuk segédeszközként crossfit edzéshez, jógához, erőedzéshez és testépítéshez, mivel arra tervezték őket, hogy az egész testet eddzék, és enyhítsék a feszültséget. A belül üreges fascia hengerek különösen praktikusak utazásnál. A belsejükbe csomagolhatunk törölközőt vagy törékeny kozmetikumokat.

Körbe karikába

Lapos, mint a lepényhal, körülbelül 30-40 centiméter átmérőjű, és könnyen belefér bármilyen bőröndbe: az egyensúlyozó párna vagy korong ideális arra, hogy utazás közben is javítsa az egyensúlyt, a koordinációt, az erőnlétet és a vérkeringést. Ezeknek az eszközöknek az az előnye, hogy a mélyebb izomrétegeket is aktiválják, ez megelőzi az idegesítő hátfájdalmat.

Teljesen más, de szintén tökéletes fitneszeszköz a jó öreg frizbi, amelyet évek óta népszerűsít az Ultimate Frisbee nevű csapatsport. Az amerikai futball és a kosárlabda keverékét az Egyesült Államokban játsszák, a lényege a szórakozás és a fair play, így nyaraláson, családdal vagy barátokkal ideális sport lehet. A szabályok egyszerűek: a cél az, hogy elkapjuk a frizbikorongot, amit az a csapattársunk dob el, aki az ellenfél térfelének a végében áll, és ezzel pontot szerezzünk.

Ahhoz, hogy ezt elérjük, a saját térfelünkön futhatunk a frizbiért. Az ellenfél megpróbálja megakadályozni ezt, és elvenni a frizbit. A fizikai érintkezés tilos és szabálytalanságnak számít. Ráadásul az a játékos, akinél a frizbi van, nem futhat és nem változtathatja meg a pozícióját. A játék akkor ér véget, amikor az egyik csapat megszerzett 17 pontot – függetlenül attól, hogy ez meddig tart. A meccs így jó ideig elhúzódhat – de nyaralás alatt úgyis ráérünk.

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk