Menü

Egészségesnek maradni advent idején

Karácsonyi túlélőkalauz

Home » Életmód » Egészség » Egészségesnek maradni advent idején - 12.2017

Minden évben ugyanaz: ajándékvásárlás, részvétel a karácsonyi partikon – és ellenállni az édes kísértéseknek, elkerülni a náthát okozó vírusokat. Ez a túlélési kalauz segítségére lesz a karácsonyi hajrában.

Bárcsak még messze mennél, te kedves csendes éj, szentséges éj! Az advent szép időszak – de gyakran legalább annyira kimerítő is. Az ünnep előtti hetekben hiány van a csendes percekből. Csak akkor tudunk karácsonyra megnyugodni, ha az ajándékok már a feldíszített karácsonyfa alatt várakoznak. Ezt megelőzően viszont napközben a szokásos vásárlási maratont bonyolítjuk. Esténként magas sarkúban fájlaljuk a lábunk a karácsonyi partikon, közben néha köhögünk egy sort. A gyomrunk is fellázad, mert természetes módon ennél több étel már nem tud benne felszívódni. Ha okosan tervezünk, viszonylag sértetlenül átvészelhetjük ezt az időszakot. Egy kis stratégiával és a segítségünkkel kikerülheti az ünnepi csapdákat.

 A LEGJOBB KARÁCSONYI FILMEK

Tudatosan élvezni az ízeket

Gonoszság! Advent idején nemcsak a finom kekszekben bővelkedünk, amelyek másból sem állnak, mint vajból és cukorból, hanem minden egyes ünnepnapon más kalóriabombák várják, hogy megkóstoljuk őket. Elméletileg az evolúció semmit nem tett ez ellen: a zsír arra szolgál, hogy segítsen átvészelni a hosszú, szűkös telet. Manapság azonban ez a túlélési mechanizmus csak fölös kilókhoz vezet, ami miatt később sokat bosszankodhatunk. Ám mivel a kulináris önmegtartóztatás nem valami szórakoztató, ha egész éven át tart, legalább karácsonykor átadhatjuk magunkat a dőzsölésnek. Az egyetlen, aki nem fogja ezt teljes mértékben megérteni, az a gyomrunk. Ő panaszkodni fog a krónikus túlterheltség miatt.

Természetes emésztéskönnyítők

Gyakran azért terheljük túl a gyomrunkat, mert túl gyorsan eszünk. Jobban járnak azok, akik hosszabban élvezik az ízeket és alaposabban megrágják a falatot. Ez nemcsak az emésztést elősegítő enzimek termelődését fogja ösztönözni a szánkban, hanem teltségérzetünk is lesz anélkül, hogy reménytelenül túlettük volna magunkat.

Aki napközben sok zöldséget eszik, az megelőzheti az esti túlsavasodást. A nehéz ételeket fogyasszuk olyan kesernyés ízű körettel, mint a vörös cikória, az endívia vagy az articsóka. Összetevőik arra ösztönzik a májat, hogy epesavat termeljen. Ezek megkötik az ételek zsírtartalmát, így megkönnyítik az emésztőrendszer dolgát. A natúr bázispor szintén segít csökkenteni a hús és az alkohol hatását. Az ásványi gyógyföld és az édesköménytea szintén enyhítik a gyomor- és bélpanaszokat.

Teljes gőzzel előre a vásárlási stressz ellen

A szombat délután a bevásárlóközpontban olyan, mint egy kemény edzés a karácsony előtti időszakban – és ugyanúgy le kell gyűrni ezt is. A legfontosabb alapszabály: ne vásároljon éhgyomorra! Vásárlás közben pedig tartson rövid szüneteket, amikor iszik és eszik pár falatot. Ideálisak az ásványi anyagokban gazdag ételek, például a banán, ami könnyen emészthető is. Egy szelet étcsokoládé is jól jöhet, ez megakadályozza, hogy a vércukorszint leessen és újult energiát ad. Ha csomagol magának egy kis üveg szénsavas almalét, akkor kéznél az orvosság, ha gyengének érzi magát. A folyadékpótláson kívül az almalében található ásványi anyagok és gyümölcscukor tovább stabilizálják a keringést.

Első segély kimerülés esetén

Ha a kimerültség így is, úgy is győz: egy teáskanál fahéj a kávéban gyorsan visszaadja az életerőt. Amit azonnal megcsinálhat, ha gyenge a vérkeringése: körülbelül 20-szor billegjen a sarkán, ez serkenti a vérkeringést. A hosszú ideig tartó ácsorgás során a vér a lábakba száll, és kevesebb jut az agyba.

Tehermentesíteni a lábakat

A karácsonyi partira végre elővehetjük a szekrényből a magas sarkút. Sajnos a legtöbb magas sarkú inkább üldögélésre való, mint tánchoz. A megelőzésre itt a lábgimnasztika a megoldás: naponta többször járkáljon lábujjhegyen – visszafelé pedig a sarkán. A trükk: a parti előtt ragassza össze a harmadik és negyedik lábujját ragtapasszal. Ez megakadályozza, hogy túl nagy nyomás nehezedjen a két lábujj közötti idegre. Ha védeni akarja a lábait a vízhólyagoktól, kenje be őket szarvasfaggyúkrémmel. A speciális gél cipőbetétek szintén felfogják a nyomást. Fontos: rendszeresen ellenőrizze, hogy van-e a kézitáskájában vízhólyagra való tapasz!

Otthon masszírozza a talpát egy teniszlabdával. A havasi törpefenyő illóolaját tartalmazó lábbalzsam regenerál és serkenti a vérkeringést.

A lábakat melegen tartani

Azt már a nagyanyáink is tudták, hogy a lábainkat télen melegen kell tartani. Ha fáznak, akkor a vér az egész testben lehűl. A vastag talpú és fűthető talpbetéttel ellátott cipők jó melegen tartják a lábat. A kapucni pedig megakadályozza, hogy a fejünkön át veszítsünk hőt. Belülről a csípős fűszerek, például a gyömbér serkentik a vérkeringést – mielőtt elindul, igyon egy csésze gyömbérteát vagy vigyen magával csipetnyi gyömbérport és szórja a forralt borba. Otthon egy meleg láb- vagy teljes fürdő segít visszaállítani a megfelelő testhőmérsékletet.

BESZÉDTÉMÁK, AMELYEKET KERÜLJÜNK KARÁCSONYKOR 

Másnaposság ellen

Egészségügyi szempontból az alkohol szervezetünk egyik legnagyobb ellensége. Savas és vízhajtó hatású. A szénhidrátok túlzott fogyasztásától a szövetek megduzzadnak, ezt nyiroködémának nevezik. A fej elnehezül, a gyomor pedig elgyengül. A máj csak extra erőfeszítéssel képes az összes méreganyagot eltávolítani. Az alkoholt nehéz elkerülni a karácsonyi szezonban, a fejfájást viszont könnyebb. A legjobb, ha inkább olyan szilárd ételeket fogyaszt, amelyek felszívják az alkoholt: hasábburgonyát, lazacot, vajas kenyeret, tésztasalátát, sok olívaolajat. Közben igyon sok szénsavmentes ásványvizet és rágcsáljon mandulát. Egy kutatás szerint a körtelé szintén megelőzi a másnaposságot. Egyébként: minél jobb minőségű az alkohol, annál könnyebben emészthető. Édes kevert italok és koktélok helyett kortyoljon inkább száraz pezsgőt vagy egy pohár jó minőségű bort.

Visszanyerni az életerőt

A megfelelő reggelivel könnyebben lendületbe jöhetünk egy nehéz éjszaka után. Ehhez hozzátartozik a méz, a narancslé – mindkettő elősegíti a méregtelenítést –, a sonkás tojás vagy éppen a klasszikus omlett. A hagyma közé gőzölt hering és a kávé literszámra nem ajánlott. Aki szereti az egzotikusat: a papaja és a japán umebosi (sárgabarack sós lében) újra kitisztítja a fejet.

Segítenek, ha túlzásba esett

  • Az ánizs segít, ha felpuffadta hasa. Egycsipetnyi belőle serkenti az emésztést és görcsoldó hatású.
  • A gyömbérrel ízesített étel és a gyömbértea felmelegíti a testet és megelőzi a megfázást. Ráadásul hányinger ellen is hatásos.
  • A vanília nem csak az étvágyat csökkenti, az illata serkenti a boldogsághormonok termelődését.
  • A fahéj felélénkít. Felpörgeti a vérkeringést, a véráramot, és beindítja a zsírégetést.
  • A szegfűszeg kiegyensúlyozza a gyomor- és bélrendszer működését és megköti a szabad gyököket.
  • A kardamom antibakteriális és görcsoldó hatású, növeli a véráramot.

7 tipp a stresszmentes ünnepért

  1. Kérdezze meg családtagjait, és egyeztessen velük a karácsonnyal és a szilveszterrel kapcsolatos elvárásaikat illetően. Ezzel elejét veheti a felesleges vitatkozásnak.

  2. Vannak gyermekei? Készítse fel a kicsiket arra, hogy a Jézuska nem fogja tudni elhozni nekik az összes ajándékot, amiket felírtak a kívánságlistára.

  3. Ossza ki igazságosan a feladatokat – legyen szó a családi karácsonyi ünneplésről vagy a baráti társaságban tartandó buliról. Nem Önnek kell egyedül mindent megfőznie, bevásárolnia vagy előkészítenie. Mindenki vegye ki a részét a munkából!

  4. Érdemes megteremteni a félrevonulás lehetőségét – legyen az a kandalló melletti sarok vagy egy vendégszoba olvasólámpával. Adja meg vendéinek a lehetőséget, hogy ha igényük van rá, pár percre egy a parti zajától távolabbi, csendesebb helyre vonulhassanak.

  5. Tanuljon meg nemet mondani. Nem muszáj minden bulit megtartani, és minden csecsebecsét megvásárolni.

  6. Intsen pá-t a perfekcionizmusnak! Mondjon búcsút az irreális céloknak – az ételnek nem kell pont úgy kinéznie, mint a katalógusban, és a playlistnek sem kell mindenki tetszését elnyernie – ami amúgy sem teljesíthető.

  7. Kerülje a családi konfliktust kiváltó témákat – minden családban, baráti körben léteznek témák, amelyek minden évben újra és újra veszekedéseket szítanak. Kerülje ezeket, és ezzel a családon belüli furkálódást is!

Vissza az oldal tetejére
ÉrtemTovábbi információk